sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 המחשבה הפוליטית של דוד בן-גוריון — מבחר ממאמריו לא פעם תקף בן-גוריון אותה שאלה או בעיה מזוויות שונות ושינה את זווית הניתוח ואת מסקנותיו כשהשתנו התנאים . כך, במאמר הראשון כאן, משנת 1910 , כרך בן-גוריון את השאלה הלאומית בארץ ישראל בשאלה המעמדית והצביע על קשר בין האיבה של ערבים בארץ ישראל ליהודים ובין הניצול המעמדי של פועלים ערבים במושבות יהודיות : ׳ש נ א ה ז ו מ ק ו ר ה ב פ ו ע ל י ם ה ע ר ב י ם ה ע ו ב ד י ם ב מ ו ש ב ו ת . כ מ ו כ ל פ ו ע ל, ש ו נ א ג ם ה פ ו ע ל ה ע ר ב י א ת נ ו ג ש ו ו מ נ צ ל ו, [ . . . ] ׳ . לעומת זאת ב׳שאלות הביטחון וענייני השעה׳ משנת 1938 הגדיר בן-גוריון את המאבק הערבי בארץ כתנועה פוליטית מכוונת — ׳תנועת עם׳ קרא לה — והצביע על יסודותיה הלאומיים . במאמר זה זיהה את המעבר מתנועה לאומית ערבית כללית רחבה לתנועה לאומית מקומית . ולבסוף, כתבי בן-גוריון עוררו ועודם מעוררים עניין בין השאר כי הם שופעים משפטי מפתח מוכרים עד היום בשיח בישראל . האמירה ׳ב נ ג ב י ב ח ן ה ע ם ב י ש ר א ל׳ ( ׳משמעות הנגב׳, 1955 ) ידועה ככל הנראה בעיקר בנגב, אבל ניתן לשמוע אותה בדיונים רבים בנושא זה . האמירה ׳א ם ה מ פ ק ד י ם י ע ו ר ר ו א ת ה א מ ו ן, א ת ה א ה ב ה ו א ת ה ד ב ק ו ת ב ח י י ל י ם ש ל ה ם, ת ד ע כ ל א ם ע ב ר י ה ש מ ס ר ה ג ו ר ל ח י י ב נ ה ל י ד י מ פ ק ד י ם ה ר א ו י י ם ל כ ך . . . ׳ 2 ידועה מאוד ומופיעה על קירות בסיסי צבא רבים . משפטים ואמירות מסוג זה, קצרים, קליטים, ממחישים רעיון במילים ספורות, נזכרים במאמרים רבים שלו ומשמשים לתעמולה מצד אחד ובמעשים חינוכיים מהצד האחר . דוגמה לנושא חוזר בכתביו של בן-גוריון, מעניין וחשוב כמעט בכל עת, הוא יחסו לרעיון חברת המופת . זו סיבה נוספת ומהותית לעניין המתמשך של הישראלים והישראליות בכתביו . בבסיס רעיון זה עמדה השאיפה לבנות בישראל חברה שתפעל על פי עקרונות של צדק אוניברסלי ועל בסיס הישגי המחקר הן בתחום המדעים המדויקים והן בתחום מדעי החברה . רעיון זה מלווה את הציונות מראשיתה, עוד לפני התבססותה של תנועת העבודה הציונית, שמזוהה עם רפורמות חברתיות . בן-גוריון ראה בשאיפה זו לא רק אידאל שנובע משאיפה לצדק לצד האפשרות שטמונה בציונות — הקמת חברה חדשה של מהגרים מהמסד, אלא כלי הכרחי לקיומה של ריבונות יהודית בעולם מודרני . על פי תפיסתו, הריבונות היהודית בארץ ישראל תלויה ביכולת של היהודים לפתח את הארץ וליצור בה : ׳מ ו ל ד ת א י נ ה נ י ת נ ת ו א י נ ה נ י ט ל ת ב מ ת נ ה, א י נ ה נ ק נ י ת ב ז כ ו י ו ת ו ח ו ז י ם פ ו ל י ט י י ם, א י נ ה נ ר כ ש ת ב ז ה ב ו א י נ ה נ כ ב ש ת ב כ ו ח ה א ג ר ו ף, א ל א נ ב נ י ת ב ז י ע ת-א פ י י ם׳, כתב במאמר ׳מתן ארץ׳ משנת 1915 , ופירש בהמשך : ׳ה כ ש ר ת ה א ר ץ ל צ ו ר כ י ה א ו מ ה ע ל י ד י ה ע ב ו ד ה — ה כ ש ר ת ה ק ר ק ע ו ה פ ר א ת ה, ס ל י ל ת ד ר כ י ם, ה ת ק נ ת א מ צ ע י ח י ב ו ר, ח י ש ו ף ג נ ז י ם ו א ו צ ר ו ת ט ב ע י י ם, ב נ י ן ח ר ו ש ת 2 'עם פרידה', אגרת פרידה מצה"ל, 1963 . 6 . ,25 ארכיון בן-גוריון, לא נכלל במבחר .

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help