sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הציניקנים 13 חיקה את ריסונו העצמי, ובזאת היה הראשון שפתח באורח החיים הקיני . ועוד, את היות הסבל דבר טוב הוא קבע באמצעות חיבוריו הרקלס רבא וכורש : את הדוגמא האחת שאב מן היוונים ואת השנייה — מן הברברים . ( 3 ) הוא ראשון הגדיר מהו מושג ( logos ) : "מושג הוא זה אשר מביע מה היה או מה הנו דבר כלשהו . " כן אמר דרך קבע : "הייתי מעדיף להשתגע מאשר להתענג . " וכן : "יש להתייחד עם נשים, אשר תכרנה על כך תודה . " כאשר בחור צעיר מפּוֹנְטוֹס, שהתעתד לבוא לשיעוריו, שאל לאילו דברים יזדקק, השיב לו : "ספרון חדש וקולמוס חדש ולוח כתיבה 10 לאיש ששאלו איזו מן חדש," ובזאת רמז כי יזדקק לשכל . אישה עליו לשאת, השיב : "אם יפה — לא רק שלך, אך אם 11 פעם אחת, לאחר ששמע כי כעורה — תקבל גמולך . " 10 ביוונית ישנו כאן משחק מילים משעשע : המילה 'חדש' בכל אחד מהצירופים בתשובתו של אנטיסתנס היא ῦονιακ [ kainou ] ; אך אם נחלקה לשתיים כך : ῦον ὶακ [ kai nou ] יתקבל הפירוש 'ושכל', ומשמעות המשפט תהיה : "ספרון ושכל וקולמוס ושכל ולוח כתיבה ושכל," ( ומובן שבהגיית הדברים אין כל הבדל, ועל כן כפל המשמעות ) . לחידוד לשון דומה השוו ספר ב, 118 . 11 הרישא של המשפט תורגמה תרגום חופשי, שנועד לשמר את התמציתיות והחריזה שבמקור היווני . תרגום מילולי יותר הוא : "אם יפה — תהיה לך [ אשתך ] משותפת" — כלומר, תחלוק אותה עם אחרים . אף לסיפא של המשפט יש משמעות אירונית : "אם כעורה — תקבל גמולך," דהיינו, תסבול, תשלם על כך ביוקר . בספר ד, 48 מיוחסת תשובה זו לבּיאון .

נהר ספרים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help