sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

כסלו תשפ"ה . דצמבר 4202גיליון 99 36 בשבע חזיתות הסתמכות על לקחי העבר . לתלמידים ולבני הנוער נמשיך לספר סיפורים, ושהוותיקים ימשיכו להעלות זיכרונות . ערכי המודיעין אמורים להתמקד בעיקר בחשיבה - ללמד ולחנך לכך : איש מחקר אמור לחשוב ! ( לא רק המחקר, כמובן, אבל החשיבה המחקרית היא המאתגרת במיוחד, והכשלים הקלאסיים היו בתחום הזה ) . האם מלמדים את אנשי המחקר לחשוב ? להערכתי - ממש לא . ואפשר לעשות זאת : בשנים האחרונות צללתי לתחום חקר המוח ( כאשר הקמתי סטארט - אפ ייחודי לשיפור יכולות קוגניטיביות ) . בחקר המוח ידוע, שתוצרי חשיבה ייחודיים, מקוריים ויצירתיים נוצרים כאשר האדם "חושב עם עצמו" - בלי מחשב ובלי כל קלט חיצוני . רק עם עצמו . לפעילות הזאת אחראיות רשתות נוירונים הנקראות "רשת מצב ברירת מחדל" . חייבים לחשוב, חייבים לחשוב חשיבה מעמיקה, חשיבה אישית, לבד . וגם - חייבים ללמוד לחשוב . לפני שנים נכנסתי לחדרו של בני י' ( אז תלמיד כיתה י"א ) . מצאתי אותו יושב על מיטתו ובוהה בחלל החדר . הזדעקתי ( בכל זאת, % 50 פולני . . . ) - "מה קורה ? שיעורים ? עבודה בחצר ? עבודה בגיאוגרפיה ? התכוננות למבחן בשבוע הבא ? ! " תשובת המחץ שקבלתי ממנו הייתה : "אני חושב" . עד היום י' הוא אשף החשיבה האסטרטגית וגם הפך את זה למקצועו . סא"ל נטקה האגדי ( ממחב"ש, זכיתי להיות בין מוקיריו ) היה פותח את יומו עם עיתון יומי, סיגריה, כוס קפה והרהורים . ואכן, הוא היה אדם מעמיק עם יכולת חשיבה מעולה ועם הבנה מודיעינית מעמיקה . אני בספק רב אם ראש אמ"ן ( או ראש חטיבת המחקר ) פותח את יומו בשעה של חשיבה . אני מעריך שלא . להערכתי ( הבלתי מבוססת ) אין לו זמן, ולו רק 15 דקות ביום, לחשיבה רגועה ( ביקורתית ובראייה כוללת ) , רק עם עצמו . כך ודאי גם בכירי המחקר וקמ"נים בכירים . זה כמובן לא טוב . אין חלופה לחשיבה אישית רגועה . החדשות הטובות הן שיש דרכים יעילות ללמד חשיבה . זה לא קורה ביום אחד, אבל בפרק זמן לא ארוך אפשר להנחיל מיומנויות חשיבה שאינן טריוויאליות, שלדעתי הן חיוניות, בעיקר לאיש המחקר המודיעיני . בפרקי זמן קצרים יחסית ( למשל שבועיים ) , אפשר להנחיל גם טכניקות וגם מודעות לעניין החשיבה . רמז אחד - למי מכם שזוכר את סרט המופת "אודיסיאה בחלל 1002" ( סטנלי קובריק וארתור קלארק ) - אירוע חד פעמי משנה לגמרי תודעה ומשנה חשיבה - אירוע מכונן דרמטי . זה בר ביצוע גם במצבים מציאותיים, כולל בקורס קצר . אך לא רק מיומנויות חשיבה . צריך להנחיל גם תעוזה, המאפשרת לחושב לומר את דעתו החריגה . מייחסים לפילוסוף ג'והן דיואי את האימרה, שכל מי שמתחיל לחשוב מעמיד בסכנה חלק מסוים בעולם . לא מצאתי סימוכין לכך, אבל זה לא משנה . האימרה מתאימה לו וגם נראית לי נכונה מאד . ואני מוסיף, שנציגי החלק הזה בעולם אומרים לחושב : "שטויות . אינך יודע על מה אתה מדבר . לא סביר" וכו' . אם יתנו לאנשי המחקר חכּות, אני מאמין שכאשר יצאו לדוג, הם יגלו שמי שנסחף עם הזרם אלה בעיקר הדגים המתים . . . סאלח שבתי אמר : "צריך לעשות חושבים" . הוא צדק . אמ"ן ( וכלל גורמי המחקר בקהילה ) יכולים להתמודד עם הסוגייה, יחסית בקלות, ויפה שעה אחת קודם, לפני האסון הבא . . . הכניסה למרכז מורשת המודיעין בגלילות . הגיע הזמן שמורשת המודיעין תתמקד בחינוך לערכי המודיעין . ערכי המודיעין אמורים להתמקד בעיקר בחשיבה - ללמד ולחנך לכך : איש מחקר אמור לחשוב ! האם מלמדים את אנשי המחקר לחשוב ? להערכתי - ממש לא אני בספק רב אם ראש אמ"ן ( או ראש חטיבת המחקר ) פותח את יומו בשעה של חשיבה . אני מעריך שלא . אך לא רק מיומנויות חשיבה . צריך להנחיל גם תעוזה, המאפשרת לחושב לומר את דעתו החריגה * נכתב בתשעה באוקטובר 2023 .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help