sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

כסלו תשפ"ה . דצמבר 4202גיליון 99 6 בשבע חזיתות ינצח את ישראל . ההיגיון שלנו אומר שבמצב כזה סינואר יגיע למסקנה : 'מחר בבוקר אני חותם על הסכם שלום עם ישראל . לא אשקיע שקל אחד באיזו רקטה, כי אין מצב שאכריע את המדינה הזאת' . זה מה שסיפרנו לעצמו - שהוא מורתע . זה חזר על עצמו שנים, סבב אחרי סבב . נכון, הוא אמנם חטף פי אלף מהלומות ממה שהוא ידע לתת, אבל הוא לא הורתע, כי ארגון טרור לעולם אינו מורתע . הוא תמיד יחפש את ההזדמנות לתת את המכה בשעה שאתה בטוח שהרתעת אותו, כי לקחת מונחים מעימותים בין מדינות ואנסת אותם למציאות של עימות א - סימטרי . להבדיל, כדוגמא, סוריה אכן הייתה מורתעת מישראל : הרסנו לה את הכור, וזה לא גרם לה לפתוח במלחמה . היא לא עשתה דבר, כיוון שהיא הייתה מורתעת . ואילו פה קרה דבר שונה לחלוטין . מדיניות ישראל בנושא הפלסטיני "ממשלות ישראל מעולם לא החליטו מה הן עושות בנושא הפלסטיני, ובמיוחד - עם יהודה ושומרון . הממשלה הנוכחית החליטה שלא להחליט, וניסתה לקבע מצב שהיה ברור שהוא פצצת זמן מתקתקת, שכן רמת הטרור עלתה כל הזמן . בתקופת רבין, דיברו על שתי מדינות כאופציה, אבל ברגע שחמאס תפס את השלטון ברצועה, קמו שתי ישויות פלסטיניות : אחת המנוהלת על ידי הרשות, והשנייה על ידי חמאס . ממשלת ישראל הבינה שיש בכך יתרון פנטסטי : משיש שני גופים ש'אוכלים אחד את השני', האופציה של שתי מדינות לא קיימת יותר ! ולמה ? כי מדינת ישראל לעולם לא תסכים לשלוש מדינות, שכן בכך תגזור על עצמה דין מוות . "לכן, ממשלת ישראל העמיקה את השסע הפלסטיני, וקבעה את דוקטרינת הבידול . במקום לבדוק איך מחזקים את הרשות הפלסטינית, שאיתה אולי יהיה ניתן להגיע להסדר כלשהו, ישראל החליטה שעדיף לה לפתח ולקבע את העוינות בין שני הגופים הללו, ובכך - להנציח את אי - הפתרון . . . "המוסד לא עוסק בנושא הפלסטיני, אבל בכל הפגישות שהיו לי כראש מוסד עם מדינאים ובעלי סמכות במזרח התיכון, הנושא הפלסטיני תמיד תפס עמדה מאוד מאוד מרכזית בשיח . 'ישראל צריכה להבין שהבעיה מספר אחת שלה זו הבעיה הפלסטינית', אמר לי אחד ממנהיגי הארצות הקרובות אלינו, 'עליכם להבין שאתם במזרח התיכון ולא בקליפורניה . . . למזרח התיכון יש כללים ואתם צריכים להתנהג בהתאם . תפנימו את זה . תלמדו ערבית : אנחנו מבינים את השפה שלכם, אתם לא מבינים את השפה שלנו . ואם אתם רוצים להיות חלק מהמזרח התיכון, תפתרו את הבעיה הפלסטינית' . "תמיד שאלו אותי : מה אתם רוצים ? רוצים מדינה מהים עד הירדן ? אז תכילו אותה : יהיו לכם פה 14 מיליון איש, רק מחציתם יהודים . תעשו מה שאתם רוצים, אבל תחליטו . . . ברגע שלא מחליטים - הבעיה רק הולכת ותופחת . למה אתם לא מתקדמים ? "עניתי תמיד שאנחנו לא מתקדמים כי אין לאן להתקדם . . . יש פה שני גופים פלסטינים שונים, ש'אוכלים האחד את השני', ואי אפשר לדבר על שלוש מדינות . . . את זה בנתה מדינת ישראל כאידיאולוגיה, שמאחוריה מטרה ברורה : לא להגיע לשום מצב של פתרון . עוד לפני 'הסכמי אברהם' נוצרה אשליה, שיש כאלה בישראל שעדיין מאוד מאמינים בה, לפיה אם האוכלוסייה הפלסטינית לא מפריעה לאבו - דאבי, לא מפריעה לסעודיה, וגם לא כל כך מפריעה לירדן ולמצרים, אפשר להשאיר את המצב הקיים כמו שהוא . מדי פעם יש סבב לחימה, בכול סבב ניתן להם מכה יותר חזקה, כך שזמן השקט בין הסבבים יגדל . אבל זה לא מה שקרה . לא רק שהזמן מתקצר בין סבב לסבב, גם היכולות של הצד השני גדלות : מדהים להשוות בין מה שהיה לחמאס ב - 2007 ומה שהיה לו ב - 2023 ! "המדיניות של ממשלת ישראל הייתה, שהיא לא רוצה להגיע לפתרון בסוגיה הפלסטינית . היא רוצה לנהל את הסכסוך שיימשך מבחינתה לנצח, ולשלם את המחירים הכי נמוכים שאפשר . . . אבל, כדי לנהל משהו צריך 'שניים לטנגו' : מנהל ומנוהל שיש ביניהם יחסי גומלין . זה לא מה שהיה בעזה . ממשלת ישראל החליטה שהיא מנציחה את הסכסוך, רק במינון הכי נמוך שאפשר . תחת הגדרה זו, תפקיד האופרטורים - צה"ל, שב"כ, מוסד - הוא לא לפתור את הבעיה, אלא לשמר אותה במינימום מחיר : מקלות, ברמות שונות, אך גם גזרים . ועדת חקירה ממלכתית לא תיתן תשובה לשאלה למה זה קרה "נשמעת דרישה נרחבת להקים ועדת חקירה ממלכתית . אני שם על הצורך ראש הממשלה יכול היה לקבל החלטה ולהגיד שעדיפות הראשונה של מדינת ישראל היא להילחם עכשיו ; וכשנגמור את המלחמה - אולי נצליח להציל חלק מהחטופים, להוציא מישהו בחיים . אבל את זה הוא חושש לומר, כיוון שאין זה ראוי ערכית ראש הממשלה חושש לומר לציבור : בעדיפות ראשונה להילחם עכשיו . החטופים – אחר כך . צילום : קובי גדעון לע"מ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help