sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הפנייתו של טבת למונח ’עבודה’ ולא יצירה, ציור או פסל, מדגימה את ההסטה מן הנרטיב המוכר שיצירתו הציגה בפני קהילת האמנות המקומית . מקופלים בה מנגנוני חשיבה ופעולה עקרוניים אשר משמשים כלים אינהרנטיים ביצירתם של אמנים רבים שהיו תלמידיו . בסדרת ה”נרקיסים” ( 1979 – 1984 ) חקר את היחס שבין מבנים פיסוליים מורכבים, גוף הצופה וחללים נתונים, ועסק בשאלות של תפיסה וזיכרון באמצעות מבנים משוכללים הלוכדים את הצופה כמשתתף במערכת של השתקפויות, שכפולים וחזרות — רעיונות שנוכחים בלב עבודותיו עד היום . בסדרת ה”נרקיסים” התנסח גם המעבר שלו מסוג של מינימליזם ורדוקציה לכיוון של סיבוך מקסימליסטי ושופע, שהוא יחקור בעשורים הבאים בעבודתו . סדרת עבודותיו ”שיעורי ציור” ( 1984 – 1990 ) הפגינו במופע וירטואוזי, חושני ואינטלקטואלי הרהור על פיסול בשיאו של העידן הפוסט-מודרני . טבת פורש באמצעות דיאלקטיקה מופתית סדרת שאלות על הצבה, על הכפלה, על הפשטה, על צמצום, על חפציוּת, על משמעות ועל נרטיב . גוף עבודות זה מחדד עבורנו גם את טבעו של טבת כמחנך בליבו . בלב מרחב היצירה המהורהר והפרטי, מיקם טבת את אחד מטקסי החניכה המכריעים בדרכו של כל אמן מתהווה — בשיעורי ציור . והשיעור שהוא מציע בה, דן באפשרות לפיסול ”מודרני” בעידן שאחרי המודרניזם . לימים, עמד בראש תוכנית התואר השני של בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, שהקים אותה יחד עם יצחק ליבנה וביסס את מקומה בתל-אביב . טבת עיצב בדמותו את תפקידו של בית הספר לאמנות, את תפיסתו ואת אופני פעולתו בזירה המקומית והבינלאומית . תוכנית זו, שהייתה הראשונה מסוגה, עודנה מהווה משקל מרכזי בתחום האמנות, וחשיבותה ונחיצותה עדיין ניכרות בשדה המקומי . עבודתו נשארה נאמנה לעקרונות הבסיסיים שאותם ניסח בראשית דרכו, אך נתונה בהתפתחות עקבית . התנודות חלות בצבעוניוּת, במיקום מחדש, בשינויים ממערכות סינגולריות למערכות רבות-חלקים, מִקנֵה מידה קטן לקנה מידה רחב-היקף וההיפך . בכולם מדובר במערכים או במערכות, בערימות כלשהן, באיים של התרחשויות . בעבודותיו יש ממד פרפורמטיבי המאתגר את הצופה לנוע סביבן, לאמוד אותן או להיכנס לתוכן ; מכל מקום — לקחת בהן חלק, להיות שותף . הן מַפנות את הצופה לבחינה אופטית ולקריאה רפלקטיבית, להתבוננות הנעה בין ציר חיצוני עוטף לציר אינטימי, דומסטי ופרטי, ושולחות אותו להרהר בפרטים הקטנים המרכיבים את סביבתו . 14

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help