sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקבלה בסוף המאה השלוש עשרה ובראשית המאה הארבע עשרה [ 11 ] להסתמך בספר זה על שורה של מקורות פסֶוּדוֹ-אפיגרפיים ( כפי שעשה לפניו ר' יצחק ) , אך מקורות אלה משתייכים לרמב"ן ולחוגו, והספר מתיימר אפוא להציג משנה ( בדויה ) של תורת הרע של הרמב"ן . מחבר חשוב אחר שהמשיך במידה מסוימת ללכת בדרכם של "האחים הכהנים" הוא ר' טודרוס אבולעפיה, שספריו "שער הרזים" ו"אוצר הכבוד" הם מן החשובים שבספרי הסוד שנכתבו בסוף המאה השלוש עשרה . 4 אך על אף זיקתו לחוג "האחים הכהנים", רבים מרעיונותיו של ר' טודרוס משתייכים למסורת חוג הרמב"ן וממשיכיו . בנו, ר' יצחק, היה מקורב מאד לר' משה די ליאון, שהקדיש לו את אחד מספריו העבריים, וייתכן שאף הוא חיבר חיבורים בתורת הסוד . המוקד המובהק הראשון של היצירה הקבלית בתקופה זו הוא מסורת הרמב"ן וחוג הרשב"א . עיקרה של היצירה של חוג זה התבטא בחיבורים על סודות הרמב"ן בפירושו על התורה – כגון הפירוש שנדפס על שמו של אבי סהולה, ספר "כתר שם טוב" מאת ר' שם טוב אבן גאון ועוד חיבורים מסוג זה, שרבים מהם לא נדפסו . ( לא כל החיבורים מסוג זה הגיעו לידינו בשלמותם, וכמה מהם נזכרים רק בציטטות בחיבורים אחרים, כגון "דעת החכם" ששולב בספר "כתר שם טוב" . ) לקבוצה זו יש לשייך גם את חיבורו העיקרי של ר' שם טוב אבן גאון בתורת הסוד – "בדי הארון ומגדל חננאל", המכיל מסורות מחיבורים אחרים, ואת "יסוד עולם" מאת ר' חננאל בן אברהם אסקירה, או אביו, שיש בו תפנית מוזרה לכיוון עיוני-פילוסופי, לחומרים מספרות העיון ואף לספר "תיקוני זוהר" . 5 הבולט בין תלמידי הרשב"א הראשונים הוא ר' בחיי בן אשר, שבפירוש התורה שלו באות ציטטות רבות מספר הזוהר . ר' בחיי הוא גם מחברו של ספר יסוד בתחום המוסר, "כד הקמח", ספר המוסר הקבלי המקיף הראשון . לקבוצה הנידונה שייך גם הפירוש על התורה שמחברו אינו ידוע, שנידון על ידי משה אידל, 6 שגם בו יש נגיעה לספר הזוהר . ניתן לשייך לקבוצה זו, במידה מסוימת, את ספר "מאירת עינים" לר' יצחק דמן עכו, המתבסס בעיקרו על מסורות מחוגי גירונה, הרמב"ן והרשב"א . ר' יצחק כתב גם את ספר "אוצר החיים", יצירה מקורית ומעמיקה בתורת הקבלה, שבה דן אפרים גוטליב, 7 וכן חיבור היסטורי, שאבד מאיתנו, שכלל ככל הנראה ידיעות חשובות על תולדות תורת הסוד ועל חיבורו של ספר הזוהר . מוקד עיקרי שני מקביל לפעילותו של חוג הרשב"א וכולל חיבורים שזיקתם לספר הזוהר חזקה, ולא מן הנמנע שמחבריהם היו קרובים לבית היוצר של ספר הזוהר גופו . הראשון והבולט ביניהם הוא המחבר עלום השם של "רעיא מהימנא", שנכלל בזוהר 4 ראו עליו שם, פרק שמיני . 5 ראו להלן, פרק חמישי, נספח . 6 ראו להלן, פרק שלישי, סעיף ב' . 7 ראו גוטליב .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help