sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ממשבר להזדמנות - למידה והוראה במשבר הקורונה בהשכלה הגבוהה בישראל למען האמת, מוסדות רבים לא ניצלו את מלוא היתרונות והאפשרויות הטמונים בה גם לשעת חירום ( 2020 , . Hodges et al ) . לאורך השנים, חוקרים בתחום הלמידה המקוונת והלמידה מרחוק הגדירו מונחים בקפידה, כדי להבחין בין פתרונות שונים שפותחו ויושמו : למידה מרחוק, למידה דיגיטלית, למידה היברידית, למידה ניידת וכדומה ( , Barbour et al . , 2020 ; Irvine 2020 ) . עם זאת, הבנת ההבדלים בין המונחים לרוב לא התפשטה מעבר לעולמם של חוקרות וחוקרים ונשי ואנשי מקצוע בתחום הטכנולוגיה החינוכית וההוראה, ולא נעשה בהם שימוש מדויק . במקרה שלנו, בתקופה מיוחדת זו המאופיינת במשבר הקורונה, המושג 'הוראה מרחוק בשעת חירום' ( Emergency Remote Teaching ) הוא המתאים ביותר ( 2020 , . Barbour et al . , 2020 ; Hodges et al ) . מחקרים רבים חשפו כי למידה מקוונת אפקטיבית נובעת מתכנון קפדני תוך שימוש במודל שיטתי לעיצוב ולפיתוח . תהליך זה נעדר ברוב המקרים בשעות חירום . למידה מקוונת יעילה דורשת השקעה ארוכה בפיתוח מערכת המספקת תמיכה ללומדים ובפיתוח תוכני הלימוד, וזאת בניגוד לתוכן מקוון הנמסר באופן מהיר וזול ( 2015 , Barbour et al . , 2020 ; Branch & Dousay ) . נהוג לציין כי זמן תכנון, הכנה ופיתוח האופייני לקורס אקדמי מקוון מלא הוא שישה עד תשעה חודשים טרם העברתו ( 2020 , . Barbour et al ) . כמעט ואין זה אפשרי שכל חברות וחברי הסגל יהפכו מומחים להוראה ולמידה מקוונת באופן פתאומי . אומנם קיימים משאבים לתמיכה בסגל, אך היקף השינוי הנדרש בבת אחת עלול ליצור עומס על המוסדות השונים, וככל הנראה יעלה על יכולותיהם ליישמו כראוי ( Hodges et al . , 2020 ) . לפיכך חשוב להבחין בין למידה מקוונת אפקטיבית שבשגרה לבין למידה בשעת חירום, הנעשית בחיפזון ובמינימום זמן ועלות . הוראה מרחוק בשעת חירום כרוכה בשימוש בפתרונות הוראה מרחוק בעת משבר, שאלמלא זאת היא הייתה מועברת ברובה פנים - אל - פנים ואף שבה למתכונת זו עם תום המשבר או שעת החירום ( 2020 , . Barbour et al . , 2020 ; Hodges et al ) . הערכת התהליכים של הוראה מרחוק בשעת חירום ברמות השונות מתבקשת לאור המשאבים והמאמצים הרבים שהושקעו בה . תפיסה מוטעית נפוצה היא, כי ניתן להשוות בין תוצרים – בין קורס הנלמד בקמפוס לבין גרסה מקוונת של אותו קורס . הערכה מסוג זה, שמשתמשים בה במחקרי השוואת מדיה ( Media Comparison Studies ) , אינה מספקת לפחות משלוש סיבות : ראשית, כל אחד מהמדיומים משמש אמצעי למסירת מידע, ומדיום אחד אינו בהכרח טוב יותר או גרוע יותר מכל מדיום אחר ; שנית, עלינו להבין טוב יותר את השוני בין המדיות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help