sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | חלוקים וחולקים : מחשבות על הוראת נושאים שנויים במחלוקת בבית הספר אלימות . אני מקווה שבדפים הבאים אצליח לקרב אליכם הקוראים, ואף לחבב עליכם, את העיסוק בסוגיה ואת העיון בה . בפני מי שמעלה על הכתב הרהורים פילוסופיים שעניינם הכנסת נושאים שנויים במחלוקת ציבורית לכיתה, ניצבות התלבטויות ושאלות מגוונות : למי לכתוב ? באיזו סוגה ובאיזה סגנון לעשות זאת ? מהן הסוגיות המרכזיות בעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית שיש הכרח להאיר עליהן ? על אילו נושאים אפשר לעבור ברפרוף ואולי אף להשמיטם ? מיהם הפילוסופים שעל הגותם יתבססו הדברים הכתובים ומהם התבחינים לבחירתם של אלה ולהימנעות מאזכורם של אחרים ? על הכותב לקבל החלטות ולהכריע בכל ההתלבטויות הללו . בנקודה זו אעיר שמחבר אחר שמומחיותו מצויה בתחומי מחשבת החינוך, היה עשוי לבחור במושגים שונים, בפילוסופים שונים או בקטעי הגות שונים כדי להציג את הנושא ולשטוח את עמדותיו . הספר שלפניכם אינו מיועד רק לציבור המצומצם של מומחי החינוך . קהל היעד הראשוני שלו כולל את המורים ואת ההורים . במורים כוונתי למורים בהווה, למורים בהתהוות ולאחרים שהיו רוצים להיות מורים אך נסיבות חייהם הרחיקו אותם ממימוש רצון זה . גם הורים שרואים את עצמם כאחראים על חינוך ילדיהם וחשים מחויבים לחינוך זה, ימצאו את הדברים שנכתבים כאן ככאלה שמכוונים אליהם . כך גם תקוותי שכל מי שיש לו מודעות פוליטית וכל מי שמייחלת לחברת עתיד בריאה בארצה, יגלו עניין בדפים הבאים . מהקוראים לא נדרשת היכרות מוקדמת עמוקה עם פילוסופים ופילוסופיה בכלל ועם פילוסופים של החינוך והגותם בפרט . העמדות והמושגים הפילוסופיים יובהרו ויונגשו לקוראים בספר ככל שנדרש . הערה לשונית מופנית כאן לקוראים שתמהים על החיבור ועל ההקבלה שאני עושה בין מושגי מנהלת הכיתה, המורה והמחנכת . אני סבור כי כל מורה שמנהלת שיעור משמשת תמיד עבור התלמידים דמות מחנכת, ועל כן היא מחנכת בין שהדבר נעשה מרצונה ובידיעתה ובין שלאו . אני מאמץ בכך את קביעתו של הפילוסוף ז'אן ז'אק רוסו בספרו רב ההשפעה אמיל או על החינוך : "אתה מבחין בין מורה לבין מחנך : גם זו איוולת ! " ( רוסו, 1762 / ,2009 עמ' 135 ) . הספר משתדל לנקוט לשון בהירה ומובנת לכול . במהלך הכתיבה הושבתי מולי בדמיוני סטודנטים מצטיינים לחינוך ( אמיתיים, כפי שזכרתי אותם משיעורים שהעברתי במכללה להכשרת מורים ) והקראתי בפניהם ( בדמיוני ) את פרקי הספר ( האמיתיים ) . בכך ביקשתי לוודא במידת האפשר שדבריי יהיו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help