sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 המדע מחפש משמעות * מעבר למסקנות אשר סותרות את האינטואיציה, חקר התודעה מעורר בעיות נוספות : יש טענות עקרוניות נגד עצם האפשרות למחקר כזה ; טענות כאלה נשמעו כבר בעבר גם בהקשרים אחרים . טענה אחת היא שאין אפשרות עקרונית לחקור את התודעה, מכיוון שהתודעה עצמה היא הבסיס למדע - שהרי רק מי שיש לו תודעה יכול לגלות דברים על העולם . אם כך, התודעה קודמת למדע ; חייבים להניח אותה לפני שהחקירה המדעית מתחילה, היא סוג של אקסיומה שעומדת בבסיס המחקר . יתר על כן, כדי לחקור או להסביר דבר-מה עלינו לעמוד מחוץ לו ולהתבונן בו, דבר שאינו אפשרי במקרה של התודעה, שכן התודעה עצמה היא מה שמתבונן . מסקנה : המדע אינו יכול להסביר, או אפילו לחקור, את התודעה . נימוק זה אולי נשמע אינטואיטיבי, אך הוא שגוי, כפי שמוכיחה ההיסטוריה : נימוק דומה נשמע כבר לפני מאתיים שנה, בעניין חקירתם של המרחב והזמן . הפילוסוף עמנואל קאנט ( Kant ) טען שהמדע אינו יכול לחקור את המרחב ואת הזמן . הנימוקים שנתן היו מורכבים, אבל הרעיון שעמד בבסיסם היה שהמרחב והזמן הם תנאים מוקדמים לעצם קיומו של המדע, ואפילו של כל התנסות או חקירה ; 3 לכן חקירה כזו אינה יכולה לשנות מה שאנחנו כבר יודעים עליהם . במילים אחרות, המרחב והזמן קודמים למדע, ולכן המדע אינו יכול לחקור אותם . המרחב והזמן חולקים עם התודעה תכונה משותפת נוספת שמקשה על חקירתם : כל מי שחוקר את המרחב והזמן חייב להימצא בעצמו במרחב ובזמן - כפי שכל מי שחוקר את התודעה חייב להיות בעל תודעה בעצמו . למרות הנימוקים נגד האפשרות לחקירה של המרחב והזמן, עלה בידי איינשטיין לעשות את הדבר הזה בדיוק - והוא גילה דברים חדשים אודותיהם ; תוצאות מחקריו אלה ידועים כתורת היחסות, וזו מראה שהמרחב והזמן מתנהגים באופן מפתיע ושונה מהצפוי . תורת היחסות אינה רק תוצאה תיאורטית :

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help