sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 נדים כרכבי בניגוד למונחים “מזרחית“ או “ערבית“, המונח “מוזיקה ים – תיכונית“ סייע בשעתו לאתר זהות תרבותית חלופית — שהיתה קרובה ומעוגנת יותר מבחינה גיאוגרפית ביחס לאירופה הרחוקה, אך גם לא רחוקה מדי מאירופה — אל מול “עוינות“ העולם הערבי או המזרח התיכון . המונח לא רק אִפשר את פריצת המוזיקה הים – תיכונית למיינסטרים הישראלי, אלא הֵקל על הצגת המורשת המוזיקלית היהודית של המשְׁרֶק והמגְרֶבּכתרבות גבוהה — בעקבות ייסוד התזמורות האנדלוסיות והפופולריזציה של מסורות פיוט ספרדיות . פתיחת הגבולות עם חלק ממדינות ערב השכנות אף אפשרה לכמה מוזיקאים ומוזיקאיות מזרחים — כמו זהבה בן ( שהיא אחת הדמויות המרכזיות בספרה של הורוביץ ) — להופיע מול קהל ערבי בערבית ולתבוע מחדש זהויות ערביות – יהודיות לא מקובעות . למרות שלקראת סוף המאה דעכו סיכויי הפלסטינים להקמת מדינה עצמאית ולהגדרה עצמית, התפתחות שהוליכה לאינתיפאדה השנייה, תהליך “התחייה התרבותית“ המזרחית רק התעצם בעשרים השנים האחרונות . * בניסיון להתחבר מחדש למורשת סביהם וסבתותיהם, לא מעט מוזיקאים מזרחים בני הדור השלישי מבקשים לשאוב השראה ממסורותיהם התרבותיות ולהפיק יצירות שורשיות ועכשוויות כאחת, במטרה להתחבר לקהילות המקור שלהם . האפשרות לנסוע חזרה למרוקו, או לחבור למהגרים עיראקים ותימנים באירופה ובצפון אמריקה, פתחה פתח לגיבוש זהויות נזילות המטשטשות את הקווים בין מולדת לפזורה, כמו גם בין ילידים, מהגרים ומתיישבים . אולם כפי שקרה כבר בעבר, בניסיונות לייצר זהויות מזרחיות וספרדיות המנותקות מן הרצף ההיסטורי שלהן עם תרבויות ערביות ואסלאמיות, * ” . Levy, Lital ( 2017 ) . “The Arab Jew Debates : Media, Culture, Politics, History Journal of Levantine Studies 7 ( 1 ) : 79 - 103 . אריה קיזל, הנרטיב המזרחי החדש בישראל . תל אביב : רסלינג, 2014 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help