sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 המלחמה נאלצנו להציג את הסיפורים בעזרת בובות צללים . בדרך זו יכולנו להעלות הצגות במקומות פריפריאליים, היכן שהחשמל פעמים רבות לא היה מצוי – במקלטים, במחנות הפליטים הפלסטיניים, בכפרים המבודדים, ולעתים גם על הבמות בערים . ההצגות שהעלינו היו מבוססות על מסורת שבעל-פה, ואני סרקתי את הארץ לאורכה ולרוחבה בחיפוש אחר סיפורי עם . זה לא היה תהליך קל . העלילות שובשו, החריזה הייתה חלקית, וזיכרונן של המְסַפְּרוֹת בגד בהן . היה עליי לעזור להן, לעורר בהן זיכרונות ילדות, לצטט חרוז פותח או כותרת . בעיה קשה נוספת שנתקלתי בה הייתה חשדנותן של חלק מהנשים, אשר סירבו להניח לנו להקליט אותן . היינו זקוקים להרבה סבלנות . צֻנְדוּק אַלְפֻרְגַ'ה ביליתי שעות רבות בהקשבה למְסַפְּרוֹת – שרובן היו נשים . הן דיברו על עצמן, על חוויותיהן בתקופת המלחמה וגם על בעיות בריאות . מגוון הנושאים השתרע בין זיכרונות אישיים למתכוני בישול . רק לאחר שצלחנו את כל הסוגיות הללו, הייתי יכולה להתחיל לשאול : "מי סיפר לך את הסיפורים הללו כשהיית ילדה ? מהו הסיפור המועדף עלייך ? " חיפשתי סיפורים שהתפרסמו בכתובים, כאלה שסופרו בטלוויזיה, או כאלה שהמספרות פשוט המציאו . באותם ימים היה קל יחסית לאתר אותן . בכל פעם שמצאתי "מספרת אותנטית", הייתי כותבת או מקליטה את סיפורה, ונהנית לשמוע אותה מספרת, לרבות את הסטיות בסיפור וההערות שהתלוו אליו . כמעט תמיד הייתי חוזרת אל המספרת כדי לשמוע את הסיפור שוב, להקליטו בקולהּאו למלא פערים ברשימות שלי, שלפעמים נכתבו בחיפזון . כשסיפור נראה מתאים להפקה, הייתי מחפשת גרסאות נוספות שלו בקהילות ובאזורים נוספים . הייתי מאזינה בדקדקנות לכל גרסה אפשרית של הסיפור כדי להכיל את הריבוי . בדרך כלל ההבדלים נמצאו בפרטים, ולא במבנה העלילה . היה מרתק לשמוע גרסאות שונות של אותו הסיפור כפי שהוא סופר בהרים, באזורים עירוניים וחקלאיים או ברצועת החוף . באזורי הגבול עם סוריה ופלסטין היו ההבדלים שטחיים יותר . באחת התקופות שבהן אספתי סיפורים, החלמתי מניתוח גב והייתי צריכה לשבת זקופה בכיסא . באחד מביקוריי, כשהגעתי לכפר עם מכשיר הקלטה, פניתי לעבר הבית המיועד ומצאתי את עצמי בחדר גדול מלא בנשים ובילדים . התקבלתי בסבר פנים יפות והוזמנתי להצטרף, אבל בחדר לא היו כיסאות . הקדמה

מכון ון ליר בירושלים

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help