sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הספר הראשון על המשורר האחרון | 13 לסקלי מנסה לקחת את הייסורים ( למשל את השיחה האיומה עד קץ בין שני הידידים ) ולגלגל אותם אלינו, קוראיו האוויליים, באמצעות מנגנונים של שליטה הממירים את הכאב הרגשי, הכבד, הקשה, במשחק פרשני . ברבים מהשירים של לסקלי מתגלה מעין פירואט, שיוצר סחרחורת אפיסטמית בין אפשרויות . לסקלי כתב את הסחרור בשירו "הא הידיעה" : "שָׁם / בְּחֶשְׁכַּת הַמְּגֵרָה מִסְתַּחְרֶרֶת לָהּ הֵא / הַיְּדִיעָה / וְהַסִחְרוּר הוּא בֵּיתָהּ" ( באר חלב , 232 ) . הא הידיעה לא רק משמשת כתווית יידוע, אלא הופכת דרך הפסיחה הגרפית לשאלה אפיסטמולוגית על אודות אפשרות הידיעה . נראה שאפשרות הידיעה עצמה מסתחררת באפלה . השיר נפתח בשורה : "הַחֶדֶר הוּא קֻבִּיָּה שֶׁנִשְׁמְטָה / מִיָּדָיו שֶׁל אִישׁ חוֹלֶה" . הפתיחה מזכירה את האמרה המוכרת של אלברט איינשטיין, "אלוהים לא משחק בקוביות" . הא הידיעה בשיר מסמלת גם את האל, או בקיצורו השימושי, ה' . הציטוט נועד לתמוך ברעיון שהאל ( והעולם ) לא פועלים בצורה אקראית . אך לסקלי מעוות את הציטוט . בשירו אלוהים כן משחק בקוביות, אך הוא איש חולה ששומט את משחקו . המשחקיות החולנית, שנשמטה לפני שהגיעה לקיצה, מתגלה בתחושת חוסר הכרעה לגבי האפשרויות השונות, הסותרות . כך, למשל, יאמרו הקוראים החכמים והנבונים, בעלי ההיגיון הפשוט והבריא, אלו שאינם מתעוורים בקלות מאורה של השמש ומההזמנה לטיול, שהשיר הזה אומר בדיוק את ההפך : השמש שנבראת בדיבור נולדת מתוך שיחה בין שני חברים המתווים את מהלכה . זה כל מה שיש פה . הם מבצעים אותה, מדברים עליה ואותה, בוראים אותה ומשמשים אותה, וגם הורסים ומקלקלים אותה . היא זקוקה להם כדי להיות . החוויה האנושית הכואבת היא עצם הכול . המילים לא קיימות כשלעצמן, וקשיי התקשורת ואי-ההבנות שבין אנשים הם נושא השיר . המאבק הלא מוכרע בין שני הצדדים — בין המילים לבין העולם שמעבר להן, בין הבריאה להרס, בין אפשרויות הקריאה ההפוכות, בין מצחיק לעצוב — הוא ליבה של התנועה הפואטית, לוליינית, מעונה ומטופשת . הפואטיקה של חזי לסקלי נעה בין קצוות בלי הכרעה : בין האינפנטיליות הקומית העולצת

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help