sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | אילאור פורת שבמרכזם נמצא היחס שבין המשל והנמשל או בין חידה לפתרון . יש בהם המון חידות היגיון, עיסוק ביחסים בין מדיומים אומנותיים, בשפה או בחפצים . לעומת זאת, אין בהם מספיק "מציאות" : חוויות אנושיות, רגשות, יחסים מפורשים עם בני אדם או וידויים מרגשים על כאבים . איילה בלאנדר, למשל, טענה ששירתו של לסקלי עוסקת ברעיונות מופשטים ומורכבים, יותר מאשר ברגשות מעוררי הזדהות . לטענתה בכל השירים חוזרת תבנית קבועה : "פירוק התופעות והחפצים לפרטי פרטים, וניסיון לשרטט את מערכת היחסים שבין האדם כאובייקט חי לאובייקטים הדוממים, העוברים לעיתים קרובות תהליך של האנשה" . היא כותבת כי בשירי לסקלי "החוויה האנושית מוצגת בעיקר כאוסף תרגילים מילוליים המדיפים ניכור [ . . . ] אין בשירים תחושה של כאב, הזדהות או צער ; זהו עולם מנוטרל מרגשות, ואפילו הפחד, החרדה וניתוק — שהם מוצרי הלוואי של עולם קר כזה — אינם מצליחים ברוב 1 המקרים להגיע אל הנמען" . שירתו של לסקלי מציבה, לכאורה, חזות לא רגשית . חזותה היא אינטלקטואלית, משחקית, ארס פואטית ואקספרימנטלית . ענת ויסמן כותבת על המסורת הזאת, ובעקבות שירו של אבידן, "סאדוסֶמנטיציזם" היא מכנה אותה שירה "סאדוסמנטיציסטית" . אבידן, היא מסבירה בעקבות הגדרתו של זלי גורביץ', "מגדיר עניין ומשחק איתו, הופך בו 2 יוצרים והופך בו, רק לא להיות מוטל תחת משפט, רגש, מושג כלשהו" . אקספרימנטליים וסאדוסמנטיציסטיים, המקושרים לרוב לתנועות אוונגרד כמו הדאדא והקוביזם, מואשמים במשחקיות-יתר, באי-מובנות, ובנורא מכל — היעדר רגש . בספר הזה — הראשון שנכתב על שירתו של לסקלי — אני מקווה להאיר במעט שמש את עולמו האפל של לסקלי ולהראות את הדרכים המרגשות שבהן הפואטיקה שלו עובדת . 1 בלאנדר 1986 . 2 ויסמן ,2010 185 .

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help