sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 נשות המחאה הספר בוחן את היוזמות המרכזיות בהתפתחות מאבקן של נשים חרדיות לייצוג פוליטי בשנים 2013 - 2015 . הוא מתמקד במאבק הנשים וייצוגו בשיח התקשורתי, ובה בעת משרטט את תהליך התהוותה של מנהיגות פוליטית של נשים חרדיות . מתוקף הדרישה לייצוג פוליטי, התמודדו הנשים עם אימוץ רעיונות פמיניסטיים ליברליים הסותרים את זהותן החרדית . פעילותן הניחה את התשתית הראשונית לצמיחתו של פמיניזם חרדי . בדומה לראשית המאבק של התנועה הפמיניסטית, גם כאן לא ניתן להצביע על נקודת התחלה אחת מוסכמת ולקבוע באופן נחרץ ונאמן למציאות : כך הכול התחיל . כידוע, שינוי חברתי אינו צומח יש מאין, הוא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה, תוצר תהליכים שקדמו לו . מאבק הנשים החרדיות אף הוא חוליה נוספת במאבק הפמיניסטי בישראל . עם זאת, לכל סיפור ברצף המאבק הפמיניסטי יש נקודת התחלה משל עצמו, ואת הפוסט של אסתי שושן ניתן לציין כנקודת התחלה כזאת . מחאת הנשים החרדיות העלתה לסדר היום הציבורי-תקשורתי את ההתנגשות לכאורה, בין הדרישה לממש זכויות אזרחיות המעוגנות בחוק ובין דרישת ההנהגה החרדית לאוטונומיה תרבותית-דתית . שיח הזכויות והפנייה אל הציבור החילוני עוררו שוב שאלות הנוגעות לסולידריות מצופה בין נשים, ובראשן — התיתכן אחוות נשים בחברה הישראלית השסועה למגזרים, חברה המפוצלת יותר מתמיד על ידי הגדרות זהות ומעמד ? בחברה רב-תרבותית, ההתמודדות עם הגדרת הזהות התרבותית נשענת על קבלה של מגוון קבוצות הזהות הקיימות בה . אם כך, כיצד על נשים חילוניות להתייחס לנשים חרדיות, הדוחות את ערכי הדמוקרטיה וערכי השוויון המגדרי בהתאם לרוח הליברלית-פמיניסטית ? לנשים המבקשות לקיים הפרדה מגדרית ( המייצגת מבנה היררכי-פטריארכלי ) כחלק משמירה על אורח חיים חרדי ? לנשים המאמצות את ייעודן כמשרתות את האידיאל הדתי הגברי הלמדני ? האם יש לראות בהן "סוכנות שימור" של דפוסי הדרתן, שאינן מודעות להיררכיית הכוח הפטריארכלית, או שמא זוהי תפיסה פטרונית וזו בחירתן המודעת ? וברמת המעשה : מה סוג שיתוף הפעולה הראוי ? האם יש להמתין לשינוי שיתרחש לאיטו או שיש להשתמש במוסדות המדינה כאמצעי לחולל שינוי כפוי באורחות חייהן בשם ערכים דמוקרטיים ליברליים ? בקרב האקטיביסטיות החרדיות התגבשו דרכי פעולה שונות, והיוזמות שהתארגנו נעו בין פעולות שציפו לשותפות הממסד הגברי החרדי, ובין יוזמות עצמאיות שנתפסו כרדיקליות . אך מעל לכול, היעדר תמיכה נרחבת וגלויה של נשים חרדיות עוררה את השאלה המתבקשת — את מי מייצגת המחאה ?

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help