sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תמר אלאור 12 המודרכים מתעכבים תחילה אצלו . לעתים ממתינות המדריכות עד שקבוצה אחת "תפנה את נמרוד", ואז תוכלנה הן לאסוף את קבוצתן סביבו ולהתחיל את הסיור ואת הסיפור המלווה אותו . הביוגרפיה של הפסל משמשת נרטיב חובק למסע הקצר בבית הנכוֹת ובעולם הצורות שהוא מציע, נקודת התייחסות שאפשר לצאת ממנה ולחזור אליה . אפשר ללכת ממנו בחזרה לאולמות הארכאולוגיה והיודאיקה, אפשר להמשיך ממנו הלאה אל האמנות הישראלית העכשווית, ואפשר לפנות ממנו אל תרבויות רחוקות מכאן . הביוגרפיה שלו מאפשרת ומחזיקה את הפניות הללו, אחורה, קדימה ולצדדים, והסיפור הישראלי של הצורות, סיפור טרי של סגנון בחברה חדשה, מנצל את הביוגרפיה של הפסל ומציע סדר לסיור המודרך . הפסל נמרוד זכה לאזכורים, פרשנויות, מחקרים וציטוטים 1 הוא בא לעולם ביצירות אמנות אחרות בהיקפים השמורים רק לו . על פי הזמנה . בשנת 1939 פנה הארכאולוג אליעזר סוקניק אל יצחק דנציגר, פסל צעיר ששב מלימודים בלונדון . דנציגר נחשף שם למגמה הארכאית – פרימיטיבית בפיסול, תנועה שמצאה מקורות השראה ליצירה עכשווית באוספי המוזאונים האתנוגרפיים והארכאולוגיים . סוקניק ביקש תבליט קיר לחזית בית הנכות לעתיקות היהודים שהיה עתיד להיחנך ב – 1941 בהר הצופים בירושלים . דנציגר ( אולי בהשפעת תבליטי הקיר האשוריים מן העיר נמרוד שראה במוזאון הבריטי ) בחר בנמרוד המקראי כגיבור התבליט . הסקיצות שהציג לסוקניק הובילו בסופו של דבר לביטול ההזמנה . בחירתו של דנציגר בנמרוד — הדמות המקראית המסופוטמית, שהמדרש והמסורת היהודית הציבו כהיפוכו של אברהם אבי האומה — עמדה כנראה בבסיס הדחייה . אך הדבר לא מנע את בואו של נמרוד לעולם . נראה שדנציגר כבר הכין גם מתווה לפסל ועתה השלים את מלאכתו, אם כי זו נחשפה לעיני הציבור רק ב – ,1944 בתערוכה השנתית של אמני ארץ ישראל שהתקיימה בתאטרון הבימה בתל אביב . הפסל התקבל ברגשות מעורבים . רבים אכן ראו בו "אליל", סמל לטומאה, אך היו גם שכבר אז זיהו את המקוריות והעוצמה המקופלות בגוף השברירי . חיים גמזו, 1 מתוך השפע הזה יש לציין את פרסומיו של חוקר האמנות גדעון עפרת . ראו : עפרת, 2011 ואת הפרק "האוטופיה הנמרודית" בתוך : אוחנה, 2008 .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help