sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 פרק ראשון התחום השלישי שבו יש הקבלות רבות בין קערות ההשבעה לספרות חז"ל, והוא לכאורה המפתיע ביותר, הוא תחום המשפט . כוונתי בייחוד להקבלות במונחים משפטיים הלכתיים ( שבועות, חרמות והשבעות ) , במונחי שטרות ובמונחי בית דין . כיצד אפשר להסביר את המקבילות המגוונות דווקא בשלושת התחומים הללו – מאגיה, ליטורגיה ומשפט ? אפשרות אחת היא לטעון שכותבי הקערות היו מקורבים מאוד לחוגי חז"ל, ואולי אף באו מקרב החכמים עצמם . עיון בקערות הנושאות שמות רבנים כלקוחות יכול לחזק טענה זו . 29 אך אם אכן מדובר באותם אנשים, היינו מצפים להקבלות נוספות בתחומים אחרים . למשל, בקערות ישנו שימוש רב במסורות מקראיות, אך אין שימוש במסורות מקראיות רבות המזוהות עם ספרות המדרש . נוסף על כך, ישנן קערות שבהן מוזכרים אלים ומסורות לא יהודיות . אפשרות אחרת היא לטעון שכותבי הקערות היו יהודים פשוטים, 'עממיים', בעלי עולם תרבותי משותף עם חז"ל . עולם זה השתקף בתחומים הקשורים לחיי היום-יום – תפילה, רפואה ( מאגיה ) וענייני חוזים . אך גם הסבר זה אינו מספק : קשה להסביר באמצעותו את שכיחותו של ז'רגון משפטי יהודי ספציפי, שחלקו מוכר רק מהוראות האמוראים מבבל . כמו כן ישנן קערות שבהן נוסחאות מתוחכמות, ושימוש משוכלל בפסוקי מקרא ובמסורות יהודיות שונות . אפשרות ביניים, אשר אדון בה בהרחבה בספר, היא ראיית כותבי הקערות כסופרים מקצועיים שהשתייכו לשכבה יהודית מקצועית ומשכילה . 30 שכבת סופרים זו לא הייתה אחידה ; מאות רבות של טקסטים הכתובים בארמית יהודית על גבי הקערות מעידים על רמות שונות של מומחיות ושל בקיאות במקורות יהודיים . לצד הקערות שהזכרתי, הכוללות ציטוט מדויק מלשון המשנה, ישנן קערות עם נוסחאות לא יהודיות – כגון קערה הכתובה בארמית יהודית שעליה השבעה מפורשת עם שמו של ישוע הנוצרי ( ראו איור 10 ) . 31 כלומר בקרב שכבה זו היו סופרים שכתבו בשפה ובאותיות האופייניות ליהודים ואולי אף ציטטו פסוקים, אך לא היססו לשלב בכתיבתם גם חומר פגאני או נוצרי . מנגד היו סופרים אשר הכירו מגוון רחב של ספרות יהודית מן התקופה, ונראה שהיו בעלי ידע גם במסורות ליטורגיה ובמסורות מעולם בית הכנסת . אם כן, אין לראות בקורפוס הקערות ממצא הומוגני אשר מלמד על יהדות עממית וסינקרטיסטית, אלא ממצא מגוון שיצרו קבוצות סופרים שונות בעלות זיקות שונות אל מה שמכונה יהדות חז"ל . 32 הצעה זו מתבססת על ההנחה שהחברה היהודית העתיקה הייתה מרובדת ומגוונת יותר מהדימוי המקובל, וכי התיאור החברתי הכולל שתי קבוצות בלבד – רבנים ועמי ארצות – אינו מספק ואינו עולה בקנה אחד עם הממצא המאגי העשיר . 29 ראו : שקד, רבנים בקערות, עמ' 97 – 121 . 30 ראו : בהיירו, גירוש שדים, עמ' 121 – 133 ; מנקין-במברגר, מאגיקונים, עמ' 235 – 254 . 31 לוין, בשם ישוע, עמ' 283 – 308 . 32 ראו בהרחבה : גרוס ומנקין-במברגר, קערות וחברה ; ובהמשך בפרק השני .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help