sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 פרק ראשון בקערות ההשבעה אנו מוצאים נוסחאות נידוי נגד שדים ולעיתים נגד בני אדם . כך למשל בקערה VA2416 : 21 ( 4 ) [ . . . ] אשבעיתינכון במלאכין ( 5 ) קדישין ובישמיה דמיטטרון מלאכה דכיה נידריאל ונוריאל והוריאל וססגביאל ( 6 ) והפכיאל ומהפכיאל [ . . . ] ( 7 ) [ . . . ] דתיזלון ותיהפכון חרשין בישין ומעבדין תקיפין ונידרא ולוטתא ושיקופתא ואשלמתא ( 8 ) ושיפורי ושמתתא דאית ליה בביתיה ובפגריה ובגושמיה לאבא בר ברכיתא דתיזלו ותיתהפכון על כל ( 9 ) דלט יתהון תרגום : השבעתי אתכם במלאכים קדושים ובשמו של מטטרון המלאך הטהור נידריאל ונוריאל והוריאל וססגביאל והפכיאל ומהפיכאל . . . שתלכו ותהפכו כשפים רעים ומעשים תקיפים ונדר וקללה ומכה ותשלום ושופרות ונידויים – שיש לו בביתו ובגופו ובעצמו – למען אבא בן ברכיתא, שתלכו ותתהפכו על כל ( מי ) שקילל אותם . בקערה זו נכתבה השבעה של שבעה מלאכים במטרה ש'יהפכו', כלומר יסבו, את הנזקים הרעים ששלחו לאבא בר ברכיתא בחזרה אל השולח ( counter - charm ) . בסוף רשימת הנזקים נזכרים שופרות ונידויים, בדומה למה שמצאנו בסיפור התלמודי . 22 אם כן, ייתכן שהסיפור מן התלמוד מעיד על פרקטיקה דומה לקבורת קערות ההשבעה, ובייחוד קערות הקללה . זאת ועוד, בסיפור אין ביטוי להפרדה בין חוק ומשפט לבין מה שיכול להיתפס בחשיבה מודרנית כמאגיה : רב יוסף מציע לקבור כתב נידוי 'משפטי' בטקס 'מאגי' – ותוצאת הטקס היא מותו של האיש האלים . 21 לוין, קערות קללה, עמ' 46 . לרשימת קיצורי הקערות ראו פרק הביבליוגרפיה . 22 לפירוט על השופרות בקערות ועל הקשר שלהם לנידוי וכן לסיפור התלמודי, ראו : מורגנשטרן ופורד, מילים, עמ' 224 – 226 . איור 3 : כד ועליו אותיות מרובעות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help