sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא 9 ובראשונה משום שהטקסטים הכתובים על גבי הקערות הם החומר האפיגרפי היחיד שנותר מבבל מתקופת התלמוד, לבד מחותמות לא רבים הנושאים שמות של יהודים . 4 הקערות נמצאו כמעט תמיד כשהן קבורות באדמה ופניהן כלפי מטה ( ראו איור 1 ) . בכמה מקרים נמצאו שתי קערות מחוברות הקבורות כשפתחיהן צמודים ומודבקים זה לזה . הוצע לפרש את אופן הטמנת הקערות כדרך לכליאת שד או שדים בתוך הקערה . 5 בכמה מן הקערות נוספה בצד החיצוני הוראה בדבר מקום ההטמנה – בייחוד מקומות שונים בבית הלקוח, אך לעיתים גם בבית הקברות . 6 חוקרים משערים שכתיבת הקערות וקבורתן לוותה בטקס כלשהו, אף כי קשה לקבוע מה היה אופיו של טקס כזה . 7 כאמור, מרבית הקערות שימשו כקמע להגנה מפני שדים מזיקים וקללות אנושיות, אך יש גם קערות שיועדו לרפואה, לאהבה, להצלחה בפרנסה, להשבחת יין, לגרימת נזק לאדם אחר ועוד . 8 רוב קערות 4 ראו : שקד, אפיגרפיה, עמ' 65 – 82 ; הנ"ל, חותמות יהודיים, עמ' 239 – 255 ; בר, שלושה חותמות, עמ' 435 – 445 ; פרידנברג, לקסיקון . 5 מונטגומרי, קערות, עמ' 41 – 42 . לקערות מחוברות ראו : לוין, קיבלא, עמ' 219 – 244 . 6 למשל קערה 13 / MS1927 : 'לבבא מיציתא דאסיפא' ( לשער האמצעי של המבוא ) . לדוגמה זו ואחרות ראו : שקד, כיצד נפטרים, עמ' 8 . 7 הברל, כתיבה ועל פה, עמ' 365 – 399 . 8 לשימוש רפואי ראו למשל קערה M155 ; לאהבה ראו הפניות אצל סער, לוחיות קללה, עמ' 27 , הערה 12 ; להצלחה בפרנסה ראו : לוין ובהיירו, קערה להצלחה, עמ' 242 – 246 ; להשבחת יין ראו קערה MSF24 ; לגרימת נזק לאדם אחר ראו : לוין, קערות קללה ; ללידה ופוריות ראו : בהיירו, קערה לפוריות, עמ' 106 – 111 ; להפרדה בין גבר ואישה ראו : סער, קערה, עמ' 241 – 256 . איור 1 : קערות השבעה באתרן, ניפור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help