sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא 13 מלבד הדמיון בפרקטיקת ההטמנה של מסמך משפטי, ישנן זיקות נוספות בין הקערות ובין ספרות חז"ל – הן זיקות מובהקות הן זיקות רמוזות . זיקות מובהקות הן ציטוטי משנה, אזכור שמות רבנים על גבי הקערות וכדומה . תחום זה זכה לתשומת לב מצד חוקרים, ותוצאות המחקרים התפרסמו במהדורות מדעיות של הקערות וכן במאמרים . 23 זיקות רמוזות הן מונחים ומושגים המשותפים לספרות חז"ל ולקערות ההשבעה . ממחקרי עולה שקיימות מקבילות כאלו בשלושה תחומים עיקריים : מאגיה, ליטורגיה והתחום שיעמוד במוקד ספר זה – משפט . מבין שלושת התחומים הנזכרים, התחום שבו צפוי ביותר למצוא מקבילות הוא המאגיה, כגון קטעים בתלמוד הבבלי המכילים מרשמים, הוראות וסיפורים על סילוק שדים ומחלות . 24 למרות הפריחה שחלה לאחרונה בחקר המאגיה היהודית הקדומה, עדיין לא נעשתה עבודת השוואה מקיפה בין הקטעים המאגיים הנמצאים בספרות חז"ל ובין הטקסטים הכתובים על גבי קערות ההשבעה ; החוקרים שעסקו בתופעה זו העירו על מקבילות נקודתיות בלבד . 25 התחום השני שנמצאו בו מקבילות רבות הוא הליטורגיה . 26 גם בתחום זה נעשו השוואות נקודתיות, אך טרם פורסם מחקר שיטתי ומקיף . במחקרים שנערכו עד כה אפשר למצוא שלל דוגמאות למקבילות בין ספרות חז"ל ובין קערות ההשבעה . אפשר לחלק דוגמאות אלו לכמה קבוצות משנה : שימוש בפסוקים הנמצאים בסידור התפילה, שימוש בברכות, שימוש בסיומת 'אמן' ועוד . 27 ישנם גם שלושה מקרים מתועדים של ציטוט משנה ; שניים מהם הם ציטוטים ממשנת זבחים בקערות מאוסף סכוין, אשר מעידים כנראה על היכרות עם המשנה דרך סידור התפילה הקדום . 28 לאיתור מקבילות אלו בקערות ההשבעה חשיבות רבה לחקר התפילה היהודית בתקופה שהידיעות על הליטורגיה בה מועטות יחסית : אנו למדים באמצעותן על היכרותם של כותבי הקמעות עם התפילה המסורתית וכן על נוסחי התפילה טרם התגבשותה . 23 ראו : שקד, כיצד נפטרים ; הנ"ל, היכלות ; הנ"ל, רבנים בקערות ; גלר, ישוע ; לוין, הגט ; הנ"ל, ליטורגיה ; בוהק, קערות . 24 ראו במחקרים הקלאסיים של ליברמן ואורבך, ולאחרונה גם אצל בוהק והררי . לרשימה מפורטת של מחקרים אלו ואחרים ראו : בוהק, מאגיה יהודית, עמ' 351 , הערה 2 . למקבילות מילוליות במרשמים תלמודיים ראו : מנקין-במברגר, ספר מרשמים . 25 ראו לדוגמה : לוין, קורפוס, עמ' 18 – 21 , 78 – 79 , 117 – 120 ; בוהק, קערות, עמ' 258 ; מילר-קסלר, קערות, עמ' 45 . 26 בעניין זה ראו : נוה, כתובות, עמ' 151 ; הנ"ל ושקד, לחשים ופורמולות, עמ' 22 – 31 ; שקד, היכלות, עמ' 197 – 217 ; לוין, ליטורגיה, עמ' 163 – 184 ; וכן שפר, ליטורגיה, עמ' 541 – 556 . 27 לעיתים ההקבלה אינה רק בשימוש בפסוקים זהים, אלא אף בסדר הופעתם . כך מדגים לוין בהקבלה בין שיבוץ פסוקים בקערה M108 ובין סדר קריאת שמע על המיטה אצל רב עמרם גאון ; ראו : לוין, קורפוס, עמ' 71 – 74 ; הנ"ל, ליטורגיה, עמ' 171 – 174 ; מנקין-במברגר, רפואה והתגוננות . 28 לקערות ממשנת זבחים ראו : שקד, צורה ותכלית, עמ' 4 – 5 , 23 – 34 . למשנת שבועות ראו בהמשך הפרק . וראו דיון אצל שקד, כיצד נפטרים, עמ' 2 – 13 ; תן-עמי, מוטיבים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help