sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

01׀מורה לרבים אף על פי ששלט, הלכה למעשה, בכל תחבולות הקישוטים של האסכולה הספרדית, גילה אבן עזרא ברבים משיריו נטייה לסגנון הפשוט וחסר הקישוטים [ . . . ] בשירי הוויכוח, למשל, הלשון מתרחקת כאילו במכוון מן האסתטיציזם המתוחכם שהיה נהוג בשירת החול בדורות שקדמו לו, ומן האמצעים הרטוריים והפיגורטיביים שהיו מקובלים ; היא חסרה ציוריות ממשית וכמו מבקשת להיות אינפורמטיבית בלבד [ . . . ] סגולה זו של הלשון היא אולי גילוי חשוב של הנטייה החזקה והחדשנית לריאליזם בשירי חול 12 שונים של אבן עזרא . אכן, אפשר להבחין בנטייה לריאליזם בשירי החול של אברהם אבן עזרא, אך מדובר כאן בעניין נוסף : אלה שירים לימודיים, שמעצם טבעם מבקשים להיות אינפורמטיביים יותר מאשר פיגורטיביים . בהתייחסו לאיגרת 'חי בן מקיץ' של אבן עזרא העיר לוין : 'אולי חש בקיצה הקרוב של תרבות היהודים בספרד המוסלמית . אולי ביקש ללמדה את אחיו שבארצות הנוצרים כדי להצילה מחידלון . הוא חי 13 כמי שמבקש להגשים שליחות נעלה, וכתב כמורה לרבים' . מורה לרבים שירי החול של אברהם אבן עזרא ראו אור עד עתה בארבע מהדורות . שלוש מהמהדורות נדפסו בשלהי המאה התשע עשרה : מהדורת יעקב איגר ( ברלין, 1886 ) , שהיא בעצם העתקה כנתינתו של כתב יד ברלין ,186 העותק היחיד המצוי בידינו של דיואן המשורר ; מהדורת דוד רוזין, שראתה אור בהמשכים בכמה חוברות ( ברסלאו, 1885 - 1894 ) , כוללת תוספות על מהדורת איגר ; והמהדורה 14 לאמיתו של דבר, כל שלוש המהדורות העממית של דוד כהנא ( ורשה, 1894 ) . אינן שלמות ואינן מדויקות ; הן מיושנות בדרכי הצגת השירים, ופירושיהן, אם יש 15 בייחוד לוקה באי-דיוקים מרובים מהדורת כהנא, בהן פירוש, לוקים בחסר רב . הן בהעמדת הנוסח והן בייחוס לראב"ע שירים לא מעטים, ודווקא מן הידועים ביותר, ללא סימוכין של ממש . יתרה מכך, מטבע הדברים נעדרים מכל השלוש 12 לוין, ילקוט, עמ' 33 ; והשוו גם : שירמן ופליישר, ספרד הנוצרית, עמ' 47 . 13 לוין, חי בן מקיץ, עמ' 12 . 14 ראו : איגר ; רוזין ; כהנא . 15 שירמן ופליישר, ספרד הנוצרית, עמ' 33 - 37 ; טובי, אבן עזרא המשורר, עמ' 221 .

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help