sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בפתח הספר׀ 9 והרוחנית של אבן עזרא במסעותיו מעידות הסתייגותו מדרכם של 'חכמי דורנו' 7 לפיכך הוא ראה את תפקידו וביקורתו הגורפת על הישגיהם בכל ענפי הדעת . לסייע בידם להקיץ מ'שנת האיוולת', באמצעות הרקת חוכמת יהודי ספרד ללשון העברית עבורם . כתיבת ספרות לימודית הייתה לדידו צורך ממשי ודוחק . במשך שנות נדודיו במערב אירופה נענה אבן עזרא לצורך זה וכתב שורה של חיבורים עיוניים בנושאים שונים, המקבילים זה לזה בתוכנם במידה רבה : 'ספר מאזניים', 'יסוד דקדוק', 'ספר צחות', 'ספר היסוד' ( שאבד ) ו'שפה ברורה' ( כולם בנושא דקדוק ) ; 'ספר המִספר' ו'ספר האחד' ( על אריתמטיקה ) ; 'כלי הנחושת' ו'ספר העיבור' ( בנושא אסטרונומיה ולוח השנה העברי ) ; 'ראשית חוכמה', 'ספר השאלות', 'ספר המבחרים', 'ספר הטעמים', 'ספר המולדות', 'ספר המאורות' 8 בארבעה דברים, לדברי אוריאל סימון, ניכר ו'ספר העולם' ( על אסטרולוגיה ) . אופיים של חיבורים אלה כספרי לימוד : באוריינטציה של התלמיד המתחיל, בהטעמת סמכותו המדעית של המחבר, במאמץ להצטמצם בעניינים בסיסיים 9 בחרוזי הפתיחה שצירף ל'ספר צחות', ל'ספר ובשאיפה להקיף את התחום כולו . היסוד' ועוד מבטיח המחבר לתלמידיו שיוכלו למצוא תשובה לכל שאלותיהם 10 בספר שהם אוחזים בידיהם . עם זאת, לשונם של חיבורי ראב"ע מורכבת וסתומה לפרקים, המבנה שלהם אינו תמיד ברור, והתשובות שהם מספקים לשאלות קוראיהם לא אחת סמויות מן העין . אפשר לייחס זאת לאופיים החלוצי של ספרים מסוג זה, שתבע מאבן עזרא לחדש מינוחים עבריים בתחומי דעת שונים . אך מנגד אפשר לייחס זאת גם לאופיו של מחברם, שכן 'מלומד גדול זה לא נועד מטבע ברייתו לכתוב ספרי לימוד [ . . . ] אילו נשאר ראב"ע בספרד, ספק רב אם היה מוציא מתחת ידו 11 ספרי לימוד' . לעומת חיבורים אלה, השירים הלימודיים שכתב אבן עזרא נגישים יותר בסגנונם, עובדה שלא נסתרה מעיני החוקרים . כך העיר ישראל לוין : 7 סימון, דיוקן של פרשן, עמ' 59 - 83 . ידועה, למשל, ביקורתו החריפה על נורמות הפיוט הקלסי, מורשת ארץ ישראל, שמצא בפיוטיהם של יהודי רומא . הביקורת משולבת בפירוש שכתב לספר קהלת בשהותו בעיר בשלהי שנת 1140 . ראו : יהלום, הפואטיקה . 8 לרשימה המלאה של חיבורי אבן עזרא ראו : סלע, חיבוריו העיוניים . 9 סימון, בין המפרש לקוראיו, עמ' 29 . 10 שם, שם, הערה 24 . והשוו למשל לשיר הפתיחה ל'ספר צחות' : 'קְרָב, תַּלְמִיד ! הִנֵּה / לְכָל תִּשְׁאַל מַעְנֶה / וְתִהְיֶינָה עֵינֵי / לְבָבְךָ נִפְקָחוֹת' ( לוין, עמ' 271 ) . 11 סימון, בין המפרש לקוראיו, עמ' 30 .

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help