sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8׀מורה לרבים 2 על כן יכול היה כמשורר להרחיב את נושאי השירההמקודשים של שירת החול' . ואת אופני הטיפול בהם, מה גם שנושאים להרחבה היו לו מן המוכן בספרות הערבית . לאמיתו של דבר, מדובר בתהליך היסטוריוגרפי מוכר בחקר הספרות העברית החדשה שאפשר, כך נראה, להחילו גם על אברהם אבן עזרא : ניסיונה של תרבות לקלוט מחדש מסורת כדי לקרב אותה לקהל יעד חדש או, בלשונו של גרשון שקד : 'להחיות את העבר כדי להזרים דם חדש להווה ולאפשר ליוצרי ההווה 3 ה'הווה' של אברהם אבן עזרא דרש ממנולתלות עצמם באילנות גדולים' . להפתיע ולעניין את קהלו, השונה מאוד מן הקהל בחצרות אנדלוס, בדרכים חדשות ובנושאים חדשים . בחירת נושאים מן המסורת הערבית המפוארת הייתה 'היתלוּת באילנות גבוהים', ואולי נוסחה בדוקה להצלחה . קהלו של אבן עזרא, כאמור, היה שונה ממלומדי ספרד . רמז לטיבו של קהל זה מוצאים בחיבורו 'יסוד מורא', שחיבר באחרית ימיו . בשער הראשון בחיבור פסל כל התמקצעות בלעדית באחד ממקצועות התורה, בדקדוק, בפרשנות או בתלמוד . רק השכלה רב-תחומית ואינטגרטיבית, הכוללת גם את מכלול המדעים ה'חילוניים', הייתה בעיניו השכלה אמיתית . ללא השכלה אמיתית אי אפשר 4 להגיע לשלמות דתית . קורא היפותטי של 'יסוד מורא' בארצות האסלאם לא היה מוצא חדש בטיעון הזה . בנקל היה מזהה בו את האידיאל הערבי המופתי של ההשכלה הכללית, הנהוג בעילית החברתית . בעיני קוראיו בארצות הנוצרים, לעומת זאת, דרישתו של אבן 5 אי-ידיעת הלשון הערבית עזרא הייתה בגדר 'תביעה לשינוי ערכים קיבוצי' . מנעה בעד חכמי ישראל בקהילות אלה ללמוד את המדע היווני-ערבי לענפיו . ראב"ע תקף בחריפות את המשכילים המדומים שנקרו בדרכו, ששׂמו עצמם מומחים על סמך ידיעות מעטות וחלקיות . ב'איגרת השבת', למשל, הוא מלעיג על יומרתם : 'ועל כן כל פתי שידע תקופת שמואל ושמות המזלות וחנכ"ל שצ"ם מְחשב [ חושב ] בליבו שהוא מְחשב בתקופות ומזלות . הוא לא שמע שמועת החכמה, 6 על בדידותו האינטלקטואלית, התרבותית אף כי יריח ריחה או יטעם טעמה' . 2 שירמן ופליישר, ספרד הנוצרית, עמ' ,40 הערה 119 ; פגיס, חידוש ומסורת, עמ' 185 . 3 שקד, יצירות ונמעניהן, עמ' 85 . 4 אבן עזרא, יסוד מורא, עמ' 66 - 91 ; סימון, דיוקן של פרשן, עמ' 11 - 26 . וראו להלן בפרק על השירה הלימודית . 5 אבן עזרא, יסוד מורא, עמ' 213 . 6 אבן עזרא, איגרת השבת, עמ' 67 . 'וחנכ"ל שצ"ם' : ראשי התיבות של שבעת כוכבי הלכת בתפיסה התלמאית ( חמה, נוגה, כוכב חמה, לבנה, שבתאי, צדק, מאדים ) .

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help