sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 פרק א : תשתית הרמנויטית : הכותב והמפרש האדם, ומציע לחפש את יסודות הפילוסופיה בדיאלוג, ולא בחוויה הפרטית . לדבריו, האדם שעִמו אני נמצא בדיאלוג קיים ממש ; הוא אינו רק אוסף של נתונים חושיים שלי, או השערה שלי על אודות העולם . גם אני קיים ממש ; אינני מצטמצם לכדי צירוף כזה או אחר של כוחות חיצוניים, או לגילום של רעיונות מופשטים . יתרה מכך, בחטין טוען שהיחס הדיאלוגי חולש לא רק על קשריו של הסובייקט עם סובייקטים אחרים, שלי עם הזולת, אלא גם על הסובייקט בתוכו פנימה . בחטין מסביר : אני תָּלוי תְּלות מהותית בזולת . הרי מנַין רכשתי את השפה שאני דובר, את הדרכים השונות שבהן למדתי לראות את העולם, ואת כל התרבות שאני חי בה ? – מן הזולת . הסובייקט כשלעצמו איננו שלם, אין הוא יכול לעמוד בפני עצמו ללא תרומתו של הזולת : ״הרי אפילו את הופעתו החיצונית אדם לא יכול לראות באמת ולתת לה משמעות כמכלול, ושום מראות וצילומים לא יועילו . את הופעתו החיצונית האמיתית יכולים לראות ולהבין רק אנשים 6 אחרים, בזכות הימצאותם מחוצה לו במרחב ובזכות עצם זה שהם אחרים״ . אם כך, כדי שיתקיים יחס דיאלוגי חייב להישאר מקום גם בשביל הזולת וגם בשבילי . אני זקוקה ליחס דיאלוגי עם הזולת כדי להביא את עצמי לידי ביטוי . באופן עקרוני, בשיחה, אנשים מדברים לסירוגין, לפי תור – כאשר כל תור כזה הוא התבטאות . מה שקובע את גבולותיה של ההתבטאות הוא מה שבחטין מכנה ״חילופי סובייקט השיח״ : לפני ההתבטאות שלי דיברו אנשים אחרים, במהלכה אני מדבר, ואחריה שוב ידברו אנשים אחרים . הכוונה היא שאף התבטאות אינה עומדת בפני עצמה, וכל התבטאות תלויה תמיד בהתבטאויות אחרות . ההתבטאות שלי משיבה באופן זה או אחר להתבטאויות של אחרים שקדמו לה, ובתורה צופה לתשובה מצד אחרים . הדבר מתקשר לספר הנוכחי : המשורר חיבר פואמה, המלחין קרא את הטקסט והלחין לו מנגינה וליווי, והקורא שואל מה דומה או שונה בין שתי היצירות הללו ? מה מאפיין את הפרשנות של המלחין ביחס לטקסט ? האם המלחין מגלם בלחן שלו את המשמעות הפרשנית של הטקסט, או אולי מתנגד לה ? ייתכן שבאופן מסוים הפרשנות של קורא אחד תיצור התנגדויות אפשריות של הקוראים הבאים . על פי בחטין, ההתבטאות או הפרשנות שלי אינה נושאת את משמעותה בתוך עצמה, אלא תזכה למשמעות כאשר אחרים בתגובותיהם ישקפו את האופן שבו הם מבינים אותה . לעיתים אנו משוחחים בינינו לבין עצמנו שיחות או מחשבות שאינן נשמעות בקול . אך כאשר אנו מדברים עם אדם אחר, מתקבלות יותר אפשרויות של זוויות ראייה, הבנה ורעיונות אחרים . בהקבלה, גם אם המלחין לא נפגש עם המשורר, ולא נימק את בחירותיו בפניו, מתרחש דיאלוג סמוי של פרשנות בין טקסט קיים ללחן שהומצא עבורו . עצם התוצר של המלחין מעיד על כוונותיו הפרשניות . הפואמה והשיר המולחן 6 בחטין, כתבים מאוחרים , עמ׳ 13 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help