sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המלחין כמשורר 12 וולפגנג איזֶר ( 2007 - 1926 , Iser ) , מהתיאורטיקנים המובילים של הספרות במחצית השנייה של המאה העשרים, טוען שהבנת המתרחש בתהליך הקריאה היא הבסיס 3 שכן הקריאה מניעה שורה של פעילויות לפיתוחה של תיאוריית תגובה אסתטית . הנשענות הן על הטקסט והן על כשירויות והתנסויות אנושיות מסוימות . איזר מגדיר את המתרחש במהלך מעשה הקריאה, כיצד נוצרת, מתפתחת ופועלת התגובה האסתטית, תוך ערעור על הדיכוטומיה של מציאות ובדיון . איזר טוען שמדובר בתהליך המתרחש בין הטקסט לקורא והוא מדגיש שהטקסט מתווה את תגובת הקורא, כלומר, הטקסט פועל על הקורא וגורם להפעלה שלו, שכן הטקסט הוא אוטונומי ואי אפשר 4 לומר שאין לטקסט השפעה או משמעות . חוקר הספרות האמריקאי סטנלי פיש ( 1938 Fish, ) מצא מקום מרכזי לחֵקר מקומו של הקורא המעלה משמעות מתוך הטקסט . לטענתו, הקורא אינו רק קורא אלא מייצר את הטקסט בעצם מעשה הקריאה . כלומר, משמעותה של יצירה ספרותית אינה מצויה בה עצמה כי אם בראשו של הקורא . פיש טוען שיש משמעות רק לפרשן . כלומר, האדם יפרש טקסט כשהוא יחשוב שזה טקסט אומנותי במסגרת הקהילה הפרשנית שהוא שייך אליה ועובד בה . בפרסום מאוחר יותר סייג פיש את עצמו וטען שיש לאינטנציונליות של הכותב משמעות, שהיא נקודת ייחוס חיצונית לפרשן . שינוי 5 חשוב לציין שהן איזר והן פיש שמו דגש על זה הפחית מהכוח שנתן לפרשן בעבר . הקורא המפרש . בעקבות תפיסתו של איזר, אני מבקשת לחזור למקום של הטקסט בתהליך הקריאה, לשים דגש על ההתרחשות בין הטקסט לקורא – בה יש מקום לקורא, ולבחון את האינטראקציה בין הטקסט לקורא, באמצעות הפרשנויות שיוצגו בספר זה . משום שאני מבררת את שרשרת הפרשנויות, ברצוני להציג גם את תפיסותיהם של הפילוסופים מיכאיל בחטין ( 1975 - 1895 Bakhtin, ) והנס גדמר ( - 1900 Gadamer, 2002 ) שאני מוצאת כרלוונטיות . אומנם מבחינה כרונולוגית בחטין הקדים את איזר, אך ההתייחסות היא לפי מידת החשיבות של הרעיון המוצג להלן . בחטין טען שתמיד יש דיאלוג בין העבר לבין המפַרש, ודיאלוג זה הוא תמיד אינטר-טקסטואלי . בחטין מתאר דיאלוג כשרשרת שאלות ותשובות בין העבר להווה שעוברות לאורך ההיסטוריה . דיאלוג – בו כל אחד נותן תשובה לשאלה אחרת . זאת, משום שכל עונה, חושב ורואה אחרת ולכן משיב באופן שונה על אותה שאלה . בחטין, במידה מסוימת של הפשטה, מנסה להראות מה משתמע מן האפשרות שבעולם מתקיים דיאלוג אמיתי בין בני 3 איזר, מעשה הקריאה . 4 חלאבי, ידע הרמנויטי, עמ׳ ,13 רוט, מה קורה, עמ׳ 22 - 24 . 5 פיש, יש טקסטים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help