sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | החינוך הקיבוצי בגיל הרך ( בדיעבד ) במוסדות התנועות ללינה המשפחתית . תהליכים אלה אירעו בהדרגה, תחילה בחבר הקבוצות ובאיחוד הקבוצות והקיבוצים בשנות החמישים והשישים של המאה ה - 20 , בהתאמה, אחר כך בקיבוץ המאוחד באמצע שנות השבעים, ולבסוף בקיבוץ הדתי בראשית שנות השמונים ובקיבוץ הארצי בסופו של אותו עשור, אז הושלם המעבר ללינה משפחתית ( דרור, 2002 ) . בתנועות הקיבוציות הייתה פתיחות לחידוש, והתנסויות פדגוגיות ייחודיות התכתבו עם תאוריות חינוכיות חדשות ( דרור, 2021 ) . אנו, כותבי הספר, איננו "חסידים שוטים" ואיננו מציעים דוגמות חינוכיות חקוקות בסלע ותורה אחת שאין בלתה . ברוח התעוזה של דור המייסדים, שהעזו לחדש, לבקר את "העולם הישן" ולעיתים גם להיאבק על עקרונותיהם כנגד אלה שחלקו עליהם, הספר הנוכחי מזמין למחשבה חדשה ולהתבוננות רעננה בשאלה : מהו חינוך איכותי כיום, ובייחוד בשנות חייו הראשונות של האדם ? במסגרת זו אנו שואלים מה אפשר לקחת מסיפור החינוך בגיל הרך באורנים ולהתאים לגן הילדים העכשווי ולכל הקשר חברתי ותרבותי אחר . האם לדוגמה "הגן הקיבוצי" ברוח אורנים רלוונטי גם לגן ילדים בעיר הגדולה ? האם הוא מתאים לגן של ילדים שהגיעו לישראל זה מקרוב, ילדי עולים ומהגרים ? אולי גם לגני ילדים בארצות אחרות שמתמודדות עם הקמת מערכת חינוך לגיל הרך ? האם אפשר לאמץ רק עקרונות אחדים מתוכו ולא את התפיסה הכוללת ? אלו חלק מהשאלות שננסה להשיב עליהן . עם מלאת שבעים שנה למכללת אורנים בזמן כתיבת שורות אלו, יש חשיבות לבחינת תרומתה לחינוך בגיל הרך באמצעות קולם הזוכר, המתאר והמהרהר של מחנכות ומחנכים שצמחו באורנים . חלק מהמרואיינות ומהכותבות בספר זה נולדו וגדלו בלינה משותפת, וכשהתבגרו הפכו למחנכות בקיבוציהן ובקיבוצים אחרים . כבר כתבו לפנינו על החינוך הקיבוצי בגיל הרך, אך במקרים רבים, הכתיבה ייצגה קולות יחידים והדגישה היבטים ייחודיים ומסוימים . אנו מבקשים לערוך אינטגרציה בין הקולות השונים ולהציג תמונה שלמה, על מורכבותה וגווניה . מבנה הספר בספר שלפנינו ארבעה שערים . השער הראשון והשני מביאים את סיפור חייהם המקצועי, שהוא גם סיפור חייהם האישי, האינטימי, של מחנכות ומחנכים בגיל הרך, בני דורות שונים . סיפורים אלה משקפים זהות ובו בזמן בונים אותה ( ברונר, 2000 ; ג'וסלסון, 2015 ) . סיפורי חיים מקצועיים הפכו בעשורים האחרונים לכלי מרכזי לפיתוח ולגיבוש של השקפת עולם מקצועית ולמרכיב בהתפתחות המקצועית של מחנכים ומורים ( 2007 , Elbaz - Luwisch ) , ויש בהם ללמד חוקרים על תפיסות,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help