sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 במסגרת זו, בית היוצר של אורנים פיתח לאורך כל שנותיו רעיונות פורצי דרך שהפכו למסד החינוך הישראלי לגיל הרך . תפיסת הילד כאדם שלם ; הפעילות של הילד וחוויותיו האותנטיות כמובילות את למידתו ; הגן כמערכת חיים קהילתית ; הסביבה שמטיילים בה כמרחב לימוד חי ; התרבות העברית שמעצבת את חיי גן הילדים ; הסיפור המקומי והלאומי שנוכח בפעילויות הגן ; מגרש המשחקים ו"חצר הגרוטאות" שבו כמשקפים את מארג החיים של הילד ; ספרות הילדים העולה ופורחת, החל משירה של פניה ברגשטיין "בוא אליי פרפר נחמד", דרך ספרה של לאה גולדברג איה פלוטו ועד מעשה בחמישה בלונים מאת מרים רות ועוד ועוד – כל אלה הרכיבו מסכת חינוכית מרתקת ורבת השראה . בעשורים הראשונים הקיף החינוך הקיבוצי את כל תחומי החיים של הילדים . "בית הילדים הכולל", אם בינקות ואם בילדות ובנעורים, היה ביתם של הילדים לאורך כל שעות היממה . תפקידים הוריים מובהקים כמו האכלה, רחצה, השכבה לישון, השכמה מדי בוקר, דאגה ללבוש וטיפול בילדים חולים, הוטלו על המטפלת, המחנכת של קבוצת הילדים . ההורים נפגשו עם ילדיהם בעיקר בשעות אחרי הצוהריים ונמצאו איתם עד הערב, עד שעת ההשכבה . מידת מעורבותם של ההורים בחינוך היום - יומי של ילדיהם הושפעה מהמאפיינים המסוימים של כל קיבוץ וקיבוץ ( קיבוצים שונים יצרו בתוכם נורמות שונות של שיתוף הורים בהחלטות חינוכיות ) ואף מאישיותם של ההורים, אך ככלל המערכת הקיבוצית וּוַעדת החינוך הקיבוצית קבעו את העקרונות ואת הנורמות . נדגיש שספרנו אינו מפנה את הזרקור לסוגיית הלינה המשותפת ותפקוד המשפחה בקיבוץ . הוא אף אינו מרחיב בסוגיית הקול ההורי, שזוכה להתייחסות בעבודתן של רונית פלוטניק ואחרות ( פלוטניק, 2021 ; פלוטניק ואשל, 2007 ) , ואינו מתיימר לערוך דיון על ההישגים והכשלים של הלינה המשותפת . עם זאת, כאשר עוסקים בחינוך קיבוצי בגיל הרך, קשה להפרידו ממושג הלינה המשותפת ואי - אפשר להתעלם ממנה לחלוטין . אף שהלינה המשותפת זכתה לדיון, למחקר ולעיון נרחבים ואף לביטוי אומנותי ( ראו למשל : ברמן, 1998 ; חלפין, 2017 ; טל, 2007 ; נאמן, 2011 ; 2002 , . Aviezer et al ) , הקוראים ימצאו הדים לוויכוח על אודותיה גם בספר זה . ייחודו של הספר הנוכחי טמון במבט שהוא מפנה אל עולמן של המחנכות בחינוך הקיבוצי בגיל הרך ובעיקר בגילי הגן ואל הפדגוגיה של החינוך בילדות המוקדמת . עקרונות יסוד של החינוך הקיבוצי המשיכו לפעם בתהליכי הכשרת המחנכות לגיל הרך גם שנים לאחר תום הלינה המשותפת ומתן ה"היתר הרשמי"

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help