sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

גיליון 98 31 שנה לשבעה באוקטובר בבוקר לערפל קרב כבד . יחסית מהר הצוותים כבר היו בשמים, אבל לא הבינו את התמונה המלאה . לא הבינו שיש 74 פרצות בגדר . לו היו מבינים את גודל האירוע – ההתנהלות היתה אחרת . הבנה שזה לא אירוע של שלושה חטופים אלא של מאות . אירוע שבו אלפים חוצים את הגדר לתוך שטח ישראל . זה מה שצריך היה לעשות . לשלוח את המטוס לראות מה קורה בגדר . להכווין לשם אש וכוחות . מי שניהל את האירוע היו תאי השליטה של חיל האוויר, שעובדים מול תאי השליטה גם של אוגדת עזה ובשעות הראשונות קשה היה לקבל משם מידע מדויק . * * * רב סרן נ' : "משבת, ה - 10 . ,7 אנחנו כל הזמן באוויר . עשרות מטוסים ביום . יש מוקדים של הטייסת שדואגים שכל הזמן יהיו מטוסים באוויר . מטוס עולה – מטוס נוחת לתדלוק ולטיפולים . זו הפעלה משותפת של חיל אוויר ואמ"ן . חיל האוויר שולט במטוסים ואמ"ן מספק צי"ח – ציון ידיעות חיוניות . זו אחת הדוגמאות הטובות ביותר לחיבור בין שתי הזרועות . שיתוף פעולה מעולה שכל הצדדים מרוויחים ממנו ומאפשר להביא את המודיעין העדכני ביותר בזמן אמת . מתחילת התמרון הקרקעי צברנו עשרות אלפי שעות טיסה . עבדנו צמוד עם כל האוגדות שהשתתפו בתמרון הקרקעי . במקביל יש לנו גם מטוסים באיו"ש שמלווים שם את הכוחות . אנחנו מספקים מודיעין בזמן אמת על פעילות מחבלים, ומפקחים על צירים שעלולים להוות איום . "לפני תחילת התמרון מח"ט שיריון ,401 טס איתנו, כיוון שרצה לראות את השטח . כשאתה בשמים אתה גם רואה את תמונת החוזי המעולה, אבל גם יש לך הרבה שקט . הוא רואה ובוחן מלמעלה את השטח שאליו תיכנס החטיבה עם תחילת התמרון . כשאנחנו עובדים מול חטיבה, כמו במקרה של ,401 מי שמפעיל אותנו יושב בקדמית של 401 . במכלול האש תקיפה . הוא מקבל את תמונת הווידיאו של השלף על המסך שלו, רואה את השידור ונותן לנו משימות מודיעיניות . הוא לא מפענח, אבל יודע להפעיל אותנו ולבקש שנסרוק מנקודה א' לנקודה ב' . סייר האוויר שיושב במטוס מדבר עם הקצין בקדמית ומעדכן אותו בזמן אמת : שים לב, ברחוב הזה יש תנועה כזו, מעבר לפינה יש כוחות שלנו . הוא מעבד במהירות את המידע שמגיע מהחוזי ומעביר קדימה, מלווה במידע נוסף . "אחד הדברים היותר משמעותיים בעבודת היחידה – היא היכולת לכייל כל תדר ולדבר ישירות עם הכוחות המתמרנים שעל הקרקע . "אחת המסקנות בעקבות ההפעלה שלנו במבצע 'צוק איתן' הייתה הצורך להתחבר לכוחות המתמרנים ומהר . לצורך כך הקמנו את מכלול התמרון : לקחנו טייסים וסיירי אוויר מנוסים שהפסיקו לטוס מבצעית, ושלחנו אותם לקדמיות של החטיבות המתמרנות . שם הם שובצו למשמרות וליוו את הקדמיות בעבודה השוטפת מול הטייסת והשלף . לתחילת התמרון הקרקעי הגענו מוכנים ובשלים, כשהכוחות יודעים מה הם יכולים לקבל מאיתנו, כשאנחנו מלווים אותם 7 / 24 . " בנוסף לחוזי ולמודיעין האנכי שמגיע בזמן אמת לכוחות הקרקע ולליווי הצמוד של הכוחות המתמרנים, יש לשלף תפקיד חשוב נוסף : לספק סרטים לדובר צה"ל ובהמשך לתקשורת הזרה, כדי לחזק את הלגיטימציה של פעולות צה"ל ברצועת עזה . "לפעמים, המאמצים ללגיטימציה חשובים לא פחות מהסיוע לכוחות הקרקע המתמרנים ותיעוד מבצעי הסיכול והליווי . " מסביר מפקד היחידה . "אנחנו מלווים למשל את משאיות הסיוע . להראות לכל העולם איש חמאס חמוש יושב על משאית כזו – זה אירוע של בניית לגיטימציה . הוכחה שהסיוע נשלט על ידי חמאס . החוזי מועבר לדובר צה"ל שעושה בזה שימוש . או למשל, וידיאו משוק הומה אדם בג'באליה – תשובה לטענות שצה"ל מרעיב בכוונה את האוכלוסייה האזרחית . " רב סרן נ' : "אנחנו מודעים לדבר הכי חשוב שאנחנו נותנים ליחידות המתמרנות : ביטחון . אני יודע שיש מפקדי חטיבות שמתעקשים לקבל ליווי צמוד רק מטייסת 100 והשלף . הם יודעים שבניגוד לכטב"מים, למרות שאנחנו לא תוקפים אלא רק עוזרים בסגירות מעגלים, יכולת הפיענוח והליווי שלנו משמעותיות ואיכותיות . יש לי חבר קצין שלוחם עכשיו בעזה, מפקד פלוגה, שלפני זמן שלח תמונה מרפיח שרשום עליה 'שלף 5 . 62' . . . הוא אמר שאלה עזרים שנמצאים היום אצל כל מג"ד ומח"ט ברצועה . זו גאווה גדולה שהצרכנים הראשיים שלנו הם דווקא הלוחמים בחטיבות ובאוגדות . זה הכבוד הגדול שלנו . הידיעה עד כמה אנחנו רלוונטיים במלחמה הזו . "זה הדי . אן . איי של היחידה : לחפש כל הזמן איך להיות משמעותיים ורלוונטיים . " סייר אוויר בפעילות מעל רצועת עזה . בכל מטוס "חופית" שני טייסים וכמה סיירי וסיירות אוויר . "לתחילת התמרון הקרקעי הגענו מוכנים ובשלים, כשהכוחות יודעים מה הם יכולים לקבל מאיתנו, כשאנחנו מלווים אותם 7 / 42" לפעמים, המאמצים ללגיטימציה חשובים לא פחות מהסיוע לכוחות הקרקע

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help