sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

גיליון 98 63 חובב שוודי אחרי שיצרו קשר במורס ב - 6 באפריל 1950 . מהכרטיס ניתן להבין שדוד השתמש במקלט 348 / BC , משדר שפופרתי בהספק 120 וואט ואנטנה באורך חצי אורך גל . דוד כותב על הכרטיס, שאת הקשר הראשון SM5 YGםע עשה בהספק של 10 וואט בלבד . ב - 22 במרס ,1952 בהיותו טכנאי ומפעיל קשר, יצא דוד למשימה שכללה הקמת תחנת קשר עבור "משלחת השילומים" שהתמקמה בארמון בהאג ( הולנד ) , בו נערכו השיחות על פיצויים של ממשלת גרמניה לממשלת ישראל . ליווה אותו למטוס יואל סלומון, שאף הוא שירת במחלקת הקשר, שהגיע לרומא במיוחד מישראל על מנת לסייע, ולאחר מכן להחליפו בתפקיד . יואל רכש עבורם שניהם כרטיסי טיסה, ורגע לפני שיצאו עם הציוד לעבר שדה התעופה, קיבל יואל מברק בהול מראש מחלקת הקשר באותה עת, משה ירושלמי, שכינויו היה "זיק" . במברק הורה לו משה לא לעלות על הטיסה, ולהישאר בתחנת הקשר ברומא . הסיבה שהתבררה מאוחר יותר הייתה שיוכו של יואל סלומון והקשר ההיסטורי שלו לארגון האצ"ל, והעובדה ש"לא היה ליואל סיווג ביטחוני מספיק" . כזכור שיחות השילומים היו ממודרות בין היתר בשל רגישותן הרבה והמחלוקת בארץ בין התומכים לבין המתנגדים לקבלת פיצויים מהגרמנים . ראש הממשלה דוד בן גוריון הכריע בעניין, ובחזונו בחר בקבלת הפיצויים שהיו נחוצים לביסוס המדינה שזה עתה קמה . יחד עם דוד על המטוס של KLMתרבח שהמריא מרומא להולנד עם נחיתת ביניים בפרנקפורט, היה גם ד"ר יצחק בזנר, מנהל האגף לסחר חוץ במשרד האוצר הישראלי, שהיה בדרכו לאותו יעד . דקות ספורות לפני הנחיתה בפרנקפורט, עקב ראות גרועה, הטייס הנמיך בצורה מסוכנת ופגע בצמרות עצים עם ארבעת מנועי המטוס שפעלו בעוצמה . כתוצאה מכך התרסק המטוס ומרבית הנוסעים נהרגו במקום, בהם דוד אוצרי וד"ר יצחק בזנר . יואל, שבינתיים חזר לשגרירות, קיבל את בשורת האיוב על התרסקות המטוס, שהוא היה אמור להיות על סיפונו . הוא נתקף חרדה, וסירב לבקשת מנהליו בישראל לחזור מיד ארצה, כי פחד לטוס . לאחר מספר שבועות עלה על אונייה, והפליג לישראל . הסיפור הקשה השפיע עליו אך הוא התאושש והמשיך בפעילותו הענפה כמומחה תקשורת במבצעים רבים של המוסד . בישראל נערכה לוויה ממלכתית לד"ר בזנר, שעה שלדוד אוצרי נערכה לוויה צנועה, רחוקה מן התקשורת . שרידי גופתו הגיעו ארצה ללא פרסום . לימים איתרתי את הקבר בחלקה רגילה בבית עלמין קריית שאול, והנחתי עליו זר . הייתה זו טרגדיה משפחתית גדולה : דוד - לותר נהרג צעיר, והבן של רותי, אחותו של דוד, נהרג בתאונת אופנוע בצבא . אחרית דבר : את כרטיס חובב הרדיו של דוד איתרתי במרשתת במהלך כתיבת המאמר, באתר מכירות אונליין, וקניתיו . באופן סימלי המעטפה עם הכרטיס הגיעה אלי בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל . בכוונתי לתרום הכרטיס למרכז למורשת המודיעין, ולהוסיפו עם המאמר הזה למגירתו הריקה של דוד אוצרי – יהי זכרו ברוך ! הצגתי את הממצאים לראש אגף משאבי אנוש במוסד, וזה אישר להכליל את שמו של אוצרי בין חללי המוסד ידיעה בעיתון על התרסקות המטוס . שמו של דוד אוצרי לא מוזכר כלל אגודת חובבי הרדיו יזמה ב - 1956 טקס אזכרה לדוד והענקת גביע על שמו לחובב המצטיין . עמי X4 DKימש 4 בתחנתו עם הגביע ע"ש דוד אוצרי . אגודת חובבי הרדיו הנציחה את זכרו של דוד ביער חובבי הרדיו שהלכו לעולמם ) SKF – Silent Key Forest ) https : / / www . iarc . org / silentkey /

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help