sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גיליון 98 10 שנה לשבעה באוקטובר מערכת האיסוף אחרי ה"התנתקות" מעזה יציאת כוחות צה"ל מרצועת עזה ב - 2005 לוותה כמובן ביציאת נפות השב"כ מהשטח, ויצרה מציאות חדשה . כוחות צה"ל נערכו סביב הרצועה, ביבשה ובים, בהתאם להערכת מצב, וכן הוקמו כידוע אמצעי הגנה פיזיים, שרק שוכללו ברבות הזמן . מפקדות אוגדת עזה וחטיבותיה התמקמו ב"מחנה רעים", בעוד כוחות הבט"ש – יחידות חי"ר, שיריון, ואחרות, בתעסוקה מבצעית – נערכו סביב הרצועה . מערכת המודיעין – ובעיקר השב"כ – נדרשה להתאים עצמה למצב החדש, בו אין מגע ישיר עם היריב הן לגיוס מקורות והן לחקירת עצורים . המגע המשתנה עם השטח חייב את השב"כ לשנות שיטות ולפתח יכולות נוספות בתחום הסיגינט והסייבר . במקביל, יחידה 504 נערכה להפעלה של מקורות לאורך הגבול שלא היה סגור לחלוטין – היו בו מעברים שאפשרו ליחידה וכמובן גם לשב"כ, מגע עם פוטנציאל אנושי לאיתור, גיוס והפעלת סוכנים . יחידה 8200 נדרשה אף היא לתרום בתחום הסיגינטי וכמובן שהוקמה מערכת של איסוף חזותי באמצעות תצפיות, בלונים, מערכות "רואה יורה", תצלומי אוויר וכיסויים ויזינטיים אחרים, שהופעלו בהנחיית הפיקוד, האוגדה וחטיבותיה . מה לא קרה ? רצועת עזה לא הוגדרה כמדינת יעד להתייחסות מודיעינית, כמו למשל לבנון או סוריה . אם ניתן היה להבין זאת עד להשתלטות חמאס על הרצועה וסילוק אש"פ ( יוני 2007 ) , הרי שלאחר מכן, משהרצועה הפכה ל"חמסטאן" ונותקו הקשרים הישירים של ישראל עם הגורם השלטוני בה, התחייב שינוי . למרות זאת, הסטטוס האיסופי נשמר כשהיה : מצד אחד, הרצועה היוותה איום לביטחון השוטף ונדרשה יכולת התרעתית וסיכולית, כמו גם מודיעין למבצעים ברמה כזו או אחרת . מצד שני, התפתחה שם ישות שלטונית צבאית ואזרחית שנדרש לה מענה עמוק יותר, להכרתה והבנתה בהיבטים של איסוף ומחקר מדיני ; כמו גם איסוף ומחקר סביב התשתית הצבאית שהתפתחה, ואספקת יעדים לתקיפה . כאן החל להיווצר פער מודיעיני שבלט במיוחד בהיעדר כיסוי לנעשה בצמרת החמאס, ובהבנת כוונותיה האמיתיות והכנותיה להוציאן לפועל ; ובשטח – להכרת מערך המינהור ענק המימדים, אותו "מטרו" שהחמאס השקיע מאמץ אדיר בהקמתו . למרות השינוי בתנאי הזירה, עיקר הקשב המבצעי היה להתרעה הטקטית . המענה המודיעיני הופנה למשימה זו ונותר בחצרו של השב"כ שהוכיח עצמו קודם ל"התנתקות" . כשנה לאחר ה"התנתקות", יחידה ,504 בעקבות שינוי ארגוני עמוק, ביקשה להתנתק מהטיפול ברצועה ובקשתה אושרה על ידי ראש אמ"ן והרמטכ"ל . שב"כ נותר אפוא גורם היומינט היחיד מול הרצועה . הסכמת ראש אמ"ן ליציאת יחידה 504 יכולה להעיד על כך שגם הוא – כמנחה הצי"ח ( ציון הידיעות החשובות ) הקהילתי, היה בטוח ששב"כ, בסיוע גורמי האיסוף האחרים, יתנו את המענה לאיום השוטף ולמודיעין למלחמה, כך שניתן להפנות את יכולות היומינט הצבאי לזירות אחרות, פינוי מגג בגוש קטיף . לאחר ההתנתקות נדרשה מערכת המודיעין להתאים עצמה למצב חדש בו אין מגע ישיר עם האויב . צילום : יוסי זמיר לע"מ כשנה לאחר ה"התנתקות", יחידה 504 , בעקבות שינוי ארגוני עמוק, ביקשה להתנתק מהרצועה ובקשתה אושרה על ידי ראש אמ"ן והרמטכ"ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help