sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מחקר מדיניות 195 | על אמון ושיתוף פעולה וולונטרי בישראל בניגוד להנחה שעימה יצאנו לדרך, תוצאות המחקר מראות ש חלק ארי מהמשיבים אף אינם סבורים כי ישראלי יכול לתת אמון בזולתו . % 64 מהמשיבים לא הסכימו עם ההיגד שבישראל נהג ישאיר את פרטיו בעת פגיעה ברכב חונה . כ- % 58 מהמשיבים אינם סבורים כי ישראלית המקבלת דואר שאינו ממוען אליה תשים אותו במקום שבו הנמען יוכל למצאו . המשיבים היו חלוקים בנוגע לנכונותם של הישראלים להימנע מהדבקת הזולת כאשר הם או ילדיהם חווים תסמיני מחלה ( % 45 מהמשיבים אינם סבורים שישראלים יקפידו על ריחוק חברתי שלהם או של ילדיהם עם הופעת תסמיני מחלה, ואילו % 55 סבורים כי יקפידו על כך ) . לעומת זאת, % 67 מהמשיבים הסכימו עם ההיגד המביע אמון בזר שישמור על חפציו של אחר . בפילוח לפי מאפיינים דמוגרפיים נמצא כי יש השפעה מובהקת ועקבית למעמד החברתי-כלכלי של המשיבים, וככל שהכנסת המשיב או המשיבה גבוהה יותר כך הם מביעים פחות אמון בציות האזרחים לחוקי המדינה . עם זאת, נמצא כי לשאר המאפיינים הדמוגרפיים : גיל, מגדר, רמת השכלה, רמת דתיות, נטייה פוליטית ומחוז מגורים, אין השפעה מובהקת ועקבית על הסכמה עם ההיגדים האמורים, אלא רק השפעה נקודתית . לדוגמה, פחות נשים מגברים סברו כי מוסדות המדינה יכולים לתת אמון באזרחים ( רשות התעסוקה ומשרד החינוך בהקשר זה ) . לעומת זאת, יותר נשים מגברים סברו כי ישראלי יכול לתת אמון בזולתו , כגון במקרה שבו הזולת מתבקש להשגיח על חפציו האישיים של זר . כמו כן, ככל שהמשיבים הגדירו את עצמם בעלי השקפה פוליטית ימנית יותר, כך גם הביעו יותר אמון בצייתנות הישראלים למוסדות המדינה ( משרד החינוך ומשרד הבריאות בהקשר זה ) וביכולתם של ישראלים לתת אמון בזולת . 2 . 2 . המשולש מדינה - עסקים - אזרחים במשאל זה נבדקו עמדותיהם של המשיבים בסוגיות העוסקות באמון ובצייתנות האזרחים הישראלים לחוקים ולתקנות מטעם מוסדות המדינה בישראל ביחס לעולם, ונוצרה הבחנה בין שלושה שחקנים עיקריים : האזרח הפרטי, עסקים קטנים וחברות גדולות . ניכר הבדל באמון שהביעו המשיבים במידת הצייתנות של השחקנים השונים . גם בחלק זה של המחקר נמצא כי למשיבים אמון נמוך במיוחד בצייתנותו של

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help