sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 דוח מחקר מדיניות זה מציג נתונים משלושה מחקרים אמפיריים שנערכו מסוף שנת 2020 ועד סוף שנת 2021 . בשני המחקרים הראשונים, אשר נערכו בשתי שיטות שונות ואיששו זה את זה, בחנו עמדות של צעירים חרדים כלפי הגיוס לצה״ל ועמדנו על תפיסותיהם לגבי סוגיות מגוונות שמתעוררות בהקשר זה . במחקר הראשון בחנו גם את עמדותיהן של קבוצות חרדיות שאינן עומדות בהווה בפני גיוס — גברים חרדים מבוגרים ונשים חרדיות — כדי למפות את תפיסותיה של ״קבוצת הייחוס החרדית", כלומר העמדה החברתית הכללית, אשר תפיסותיה לגבי גיוס צעירים חרדים לצה״ל עשויות להשפיע על רצונם ועל נכונותם של הצעירים להתגייס לצבא . בשני המחקרים מצאנו כי רבע מהגברים הצעירים החרדים רוצים להתגייס לצה״ל . לצד זאת, מצאנו כי קיים פער ניכר בין הרצון להתגייס לצה״ל לבין התכנון המעשי להתגייס, אשר עמד על כ- % 10 בלבד, בהלימה לנתוני הגיוס החרדי בפועל . בחינת המוטיבציות המניעות צעירים חרדים להחליט אם להתגייס לצה״ל — או מניאות אותם מלעשות כן — העלתה כי צעירים חרדים המעוניינים להתגייס מוּנעים משלושה סוגי מוטיבציות עיקריים, שווים בחשיבותם : ( א ) מוטיבציה שירותית-ערכית ; ( ב ) מוטיבציה אישית- אינדיווידואליסטית ; ( ג ) ומוטיבציה אזרחית . חרדים שאינם מעוניינים להתגייס מוּנעים במידה פחותה באופן מובהק ממוטיבציות אלה . המוטיבציות השליליות המניאות צעירים חרדים מגיוס הן, בעיקרן : ( א ) מוטיבציה דתית-סמכותית ; ( ב ) מוטיבציה חברתית ; ( ג ) ומוטיבציה אישית . הסבר אפשרי לפער בין הרצון להתגייס לבין היעדר התכנון לעשות כן בפועל עשוי להיות הנורמות החברתיות בציבור החרדי בנושא הגיוס והמתגייסים . כדי לעמוד על סוגיה זו בחנו את ההבדל בין הרצון האישי של צעיר חרדי להתגייס לצה״ל לבין תפיסתו את שכיחות הרצון להתגייס בקרב הציבור החרדי בכללותו . בשני המחקרים מצאנו פער, ולפיו צעירים חרדים רוצים להתגייס יותר מכפי שהם מעריכים שיתר הציבור החרדי רוצה בכך . פער זה אותר גם בקרב קבוצת הייחוס החרדית . קרי, גם הפלחים בחברה החרדית שאינם מועמדים לגיוס בהווה מעריכים כי הנורמה הקיימת בחברה בנושא הרצון להתגייס חלשה יותר בהשוואה לעמדתם האישית כלפי הגיוס . תפיסה מוטעית זו של הנורמה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help