sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 מבראשית עדי עד ון גנפ ( van Gennep ) , שטקסים אלה הם ביטוי למעבר של היחיד מקבוצה לקבוצה או ממשימה למשימה בחייו . בהגדרה זו נפקד מקומו של היחיד כחלק ממערכת משפחתית, ומקומם של הטקסים כמהלך בחיי המשפחה . ניסן רובין מגדיר את הטקס כמעשה של 3 גם יחיד או של יחידים, שעיקרו התוכן הסמלי החבוי במעשה . בהגדרתו של רובין, המהווה בסיס לדיון חברתי-תרבותי בטקסי החיים היהודיים, חסר הממד המשפחתי-קהילתי של הטקס . כאשר בוחנים את טקסי החיים היהודיים רואים שבבסיסם עומדת המשפחה ולא היחיד . הקהילה היהודית בנויה ממשפחות ולא מיחידים, והיא כוללת את כל מערכות היחסים המשפחתיים . הקהילה נבנית ומושפעת מיחסים משפחתיים אלה וגם משפיעה עליהם . יש בכוחה של הקהילה לסייע בבניית מערכות יחסים במשפחה, לטוב ולרע . תודעה של הזדהות בין קהילות שונות משפיעה על היצירה הדמיונית הנקראת "עם" ויוצרת אותה . לדוגמה, ההנחה שברגע נתון כל היהודים יושבים ל"סדר פסח" יוצרת את תודעת העם, גם אם הנחה זו אינה מדויקת . כך גם ביחס לחתונה - בחתונה יהודית למשל, מקדשים או מברכים "שבע ברכות" . עצם קיום המנהג יוצר את תודעת העם, גם אם בעדות שונות יקיימו מנהגים אלה בצורות שונות . כל טקס חיים עוסק בשינוי שעובר כל אחד מבני המשפחה ( ומתוך כך גם הקהילה ) . בספר זה נציג כיצד כל טקסי החיים מתקיימים בין הורים לילדיהם, בשלבים התפתחותיים שונים . הטקסים מבטאים ומחוללים שינוי ביחסים ביניהם, ובכולם מחויבת הנוכחות הפיזית 4 עיצוב היחסים בתוך הן של ההורים והן של הבנות והבנים . המשפחה מחדש משפיע על כלל הנוכחים בטקס, ועל התרבות 3 . ראו רובין, ראשית החיים . 4 . השינוי הנזכר כאן מתבאר היטב בתיאורו של שביד את טקסי החיים בספר מחזור הזמנים - "היחידים הבאים בברית העם", ראו עמ' 072- ,271 277 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help