sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 רן רון ואורית רוזנבליט פתחו את השער מראשית התרבות האנושית מנסים בני האדם להקנות משמעות לחייהם באמצעות טקסים . טקס הוא פסק זמן בשטף החיים, שבו אומרים דבר מה על החיים ובכך מקנים להם משמעות . בטקס משולבות אמירות עם מחוות סמליות וסמלים חזותיים, הרוקמים יחד משמעות . הטקס נועד לכלל הציבור, והוא מתקיים בזמן מוגדר במחזור השנה או במחזור החיים . אפשר לומר שטקס בא לבטא את תפיסות העולם של החברה או המשפחה המקיימות אותו, וגם את מקומו של היחיד בתוכן . בטקס הקהילה מאשררת את הסכמיה, את 1 תרבותה, ואת סיפורה המשותף . בכל התרבויות מתקיימים טקסי חתונה, לידה, התבגרות ומוות, שהם טקסי מעבר, כלומר טקסים המציינים מעברים התפתחותיים בחיי האדם . אנחנו רואים במעברים אלה הזדמנות להתבוננות על רצף החיים, ולכן נכנה אותם "טקסי חיים" . קבוצות תרבותיות שונות נותנות משמעויות משלהן לאירועי החיים, ומעצבות את טקסיהן בהתאם . תינוק נולד לא רק להוריו, אלא הוא בן אנוש חדש המגיע למשפחה המורחבת ולקהילה כולה . טקסי החיים מעניקים אפוא משמעות ופשר למחזור החיים מלידה ועד מוות . במקביל, הטקס גם מזמין אותנו בכל פעם מחדש לשאול על מקומנו בתרבות אליה נולדנו או בחרנו להשתייך . בספרה תהודת זהות מגדירה נורית פיינשטיין את הטקסים 2 פיינשטיין טוענת, בעקבות ארנולד הנדונים כאן כטקסי מעבר . 1 . ניסן רובין מרחיב בספריו על נושא מקומו של הטקס בחברה . הגדרתו הבסיסית של רובין מכוונת למהות הטקס : "תכונה בסיסית בטקס הדתי היא שהטקס הוא טרנספורמטיבי, דהיינו, מעביר ממצב למצב . " ראו ניסן רובין, ראשית החיים , תל אביב : הקיבוץ המאוחד, ,1995 עמ' 13 . 2 . נורית פיינשטיין, תהודת זהות , בני ברק : הקיבוץ המאוחד, ,2015 עמ' 08- 85 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help