sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 רוני נאור-חפרי מקרי בוחן המתארים פעולות כאב שגרמו לעצמם אסקטים בימי הביניים כדוגמאות המסייעות לניתוח פילוסופי עקרוני של התופעה הדתית . לשם כך גיבשתי מטען תיאורטי מתחומי האפיסטמולוגיה והפילוסופיה של הכאב, המאפשר ניתוח פנומנולוגי, מסודר, קפדני ושיטתי של התופעה הדתית . כמו כן ניתחתי קטעי מקורות רבים, המתעדים מקרים של פעולות גרימת כאב לעצמי בקרב אסקטים מתקופת מסדרי הנזירים במרכז אירופה של ימי הביניים, בין המאה ה- 11 למאה ה- ,16 בעיקר בממלכת צרפת, בממלכת הונגריה, בממלכות ספרד ובאימפריה הרומית הקדושה . מעתה והלאה, כשאתייחס לאסקטים, כוונתי לאסקטים אלה בלבד . אם תפעמך, אפוא, הנפש, התשוקה לרשת את טובות האלוהות, עליך לעזוב לא רק "את ארצך", את הגוף, את "מולדתך", את התחושה, ואת "בית-אביך", את הדיבור, אלא נוסי גם מעצמך והיי שרויה מחוץ לעצמך, התהוללי כמו הקוריבאנטים נגועי-האלוה ותינשאי בכעין התלהבות נבואית ! זוהי מנת חלקה של הדעת המתמלאת אלוה ושוב אינה שרויה בתוך עצמה, אשר חומרת- גועשת בה אהבה אלוהית [ . . . ] אמרי השכם וערב : הסתלקתי מן הגוף, כאשר למדתי להתעלם מן הבשר ; הסתלקתי מן התחושה כאשר נתחוור לי שהמוחשים כולם - אין קיום של אמת להם ; את התחושה פסלתי באשר סימני-האימות שלה נפסדים ומשוחדים וניזונים מדמיון-שווא, ואת המוחשים כולם פסלתי מפני שכוחם רב לפתות, לרמות ולשלול מן האמת את מקומה במרכז הקיום ; הסתלקתי אף מן הדיבור כאשר ראיתי מה מעט בו ההיגיון ככל שהוא מרקיע שחקים ושוחץ בפיו ( פילון 1987 : 66 - 67 ) . כך מתוארת היציאה מהעצמי בכתביו של הפילוסוף היהודי פילון האלכסנדרוני, ששימש מקור השראה לאבות הכנסייה הנוצרית והשפיע רבות על מחשבתם . אדם אפטרמן עסק באפשריות האחדות עם האל לפי המיסטיקה היהודית והקדיש פרק שלם למחשבתו של פילון בנושא זה . לטענתו, אצל פילון האחדות עם האל או הקרבה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help