sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 עמוס גולדברג ההדגשות שלי ) . בניגוד לתפישה המודרנית שרואה בזיכרון ערך כשלעצמו, המקרא מצווה "וזכרת", הפורץ את הנרקיסיזם האישי 2 והקולקטיבי, בכדי להוות בסיס לקיום קולקטיבי מוסרי וצודק . בשירו משנת 1952 "פסח על כוכים", המשיך אבות ישורון מסורת זו וקשר בין השואה לבין אסונם של ערביי ארץ ישראל ב- 1948 . בין השאר מצווה השיר בשם הוריו של המשורר שנספו בשואה : וְאַבָּא-אִמָּא, מִן מַלְקֹחַ - אֵשׁ - אֵל - רַבְרַבָּא מִלְקָח - צִוּוּנוּ יַ הְ נְ דֶ ס לֹא לִשְׁכֹּחַ . וְעַל פּוֹילִין לֹא לִשׁכּחַ . 3 יהנדס היא ההגייה היידית של המילה העברית יהדות ומשמעה "מצפון 4 חובת זיכרון השואה, שישורון התמסר להיהודי ורגישות יהודית" . כל חייו, היא אפוא חובה יהודית גלותית - "פוילין" בלשונו - בעלת אופי מוסרי ומצפוני, ועליה לעצב את האופן שבו אנו מתבוננים גם על אסונם של הפלסטינים . בהמשך כתב ישורון דברים מפורשים הרבה יותר : "שואת יהדות אירופה ושואת ערביי ארץ-ישראל שואה 5 אחת של העם היהודי . ישר בפנים מביטות השתיים" . עוד נחזור לישורון כמה פעמים בהמשך הספר, משום שהזיקה 2 . ספרו הידוע של יוסף חיים ירושלמי זכור ( בתרגום שמואל שביב, תל אביב : עם עובד, תשמ"ח ) אכן עוסק בפרובלמטיקה של שימור העבר וברציפות התודעה ההיסטורית היהודית המודרנית, ופחות בחובות הפוליטיות והמוסריות שהוא מטיל . וראו ביקורת על ירושלמי הרלוונטית לענייננו : אמנון רז-קרקוצקין,"בין גלות להיסטוריה : על המתח הבסיסי של ההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית בעקבות יוסף חיים ירושלמי", זהויות 1 ( תשע"ב ) : 87 - 99 . 3 . אבות ישורון, פסח על כוכים, כל שיריו כרך ,1 תל אביב : הקיבוץ המאוחד, 1995 , עמ' 81 - 84 . 4 . ראו עמוס נוי, "על הפוסחים : 'יהנדס לא לשכוח' ? עיון במילה אחת של אבות ישורון", תיאוריה וביקורת 41 ( 2013 ) : 199 - 221 . 5 . אבות ישורון, "הנמקה", כל שיריו כרך ,1 תל אביב : הקיבוץ המאוחד, ,1995 עמ' 104 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help