sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מרחבי ניאו-ליברליזציה בישראל : כלכלה פוליטית, אתניות, דת ומגדר מציין כי למן המחצית השנייה של המאה העשרים הוקמו ארגונים שנועדו להפיץ ברבים את הדוקטרינה הניאו-ליברלית ולעצב קולקטיב רעיוני שיאגד את הזרמים השונים של החשיבה הניאו-ליברלית וינסח מערך עקרונות והיגדים בדבר השווקים והכלכלה הפוליטית ( 2015 ; 2013 Mirowski ) . הגישה השנייה היא הגישה המרקסיסטית והניאו-מרקסיסטית ( המכונה גם "מעמדית" ) . גישה זו רואה בניאו-ליברליזם פרויקט מעמדי שבמרכזו הניסיון להגביר את כוחו של ההון על חשבון כוחה של העבודה ( Duménil and Lévy 2001 ; Harvey 2005 ) . בסטיאן ון אפלדורן והנק אוברביק, למשל, גורסים כי הניאו-ליברליזם הפך לפרויקט הגמוני בעקבות המשברים הכלכליים של שנות השבעים של המאה העשרים ( 2012 van Apeldoorn and Overbeek ) . פרויקט הגמוני זה מבוסס על חזון בדבר אופני ארגון הצבר ההון ושימור הסדר החברתי, המשרת את האינטרסים של ההון הפיננסי . הפיננסיאליזציה של הכלכלה, נטען, מקודמת כאסטרטגיה מרכזית לשימור עוצמת ההון — שכן ההון המתגלם בכסף ובמכשירים פיננסיים שואף לעקוף את כל חסמי הניידות, בכלל זה הפיקוח מצד מדינות . ז'ראר דימניל ודומיניק לוי טוענים שהדחף לפיננסיאליזציה של הכלכלה מבוסס על ברית בין המעמד הקפיטליסטי ובין המעמד הניהולי ( 2001 Duménil and Lévy ) . באופן כללי, הגישות המרקסיסטיות גורסות שרעיון נסיגת המדינה מן הכלכלה הוא מנגנון שיחני שמסווה את תלותו של הניאו-ליברליזם במדינה . עם זאת, גישות אלו אינן מדגישות את תפקידה הפעיל של המדינה בקידום האינטרסים של ההון הפיננסי . תחת זאת הן מדגישות את האופי הגלובלי של הניאו-ליברליזם, או את ההתהוות של מעין משילות גלובלית שהמדינות סרות למשמעתה וכפופות לציווּייה בדבר נזילות ההון וניידותו . בכלל הגישות המרקסיסטיות אפשר לציין את אסכולת האסדרה ( רגולציה ) . אסכולה זו רואה בניאו-ליברליזם מערך מוסדי המעצב את הפוסט-פורדיזם כתבנית חדשה של הצבר הון . במרכז המערך המוסדי הזה ניצבת המדינה המתערבת, ומטרתו לקדם תבניות משילות המותאמות לכלכלה הגלובלית מוטת השוק ולטכנולוגיה הדיגיטלית . המדינה המתערבת שואפת להעביר את סמכויותיה כלפי מעלה — למוסדות גלובליים, או לחלופין כלפי מטה — לקהילות ולאזורים בתוך המדינה . הדבר נעשה כדי להבטיח את פעולתו החלקה של השוק הגלובלי, וכן את התחרות מצד היצע הסחורות הן ברמה התת-מדינתית הן ברמה הגלובלית ( Jessop 2002 ) . יתר על כן, המדינה המתערבת מכפיפה את מדיניות הרווחה לצו השוק ותופסת את הוצאות הרווחה כהוצאות ייצור שמן הראוי לצמצמן כדי לאפשר תחרות בשוק הגלובלי ( 1999 Jessop ) . כללו של דבר, הגישות המרקסיסטיות רואות במוסדות ובשחקנים מדינתיים גורמים פסיביים אשר נכבשו על ידי האינטרסים של נציגי ההון . משתמע מכך שסוכנים מדינתיים מאבדים את האוטונומיה שלהם ואינם אלא פקידים שתפקידם לנסח מדיניות שהולמת את האינטרס של ההון הפיננסי ( 2014 Flew ) .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help