sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מבוא | שרה הלמן באזורי תעשייה או בסדנאות יזע — לא בהכרח גרמה לשינוי בחלוקת העבודה המגדרית . במדינות רבות — בהן הודו, טורקיה, איטליה וגם ישראל — מפלגות ימניות פופוליסטיות, קבוצות פונדמנטליסטיות ותאגידים שיתפו פעולה כדי לייצר תבניות חדשות של פטריארכיה תחת הסיסמה של העצמת נשים . השאיפה הייתה מצד אחד להפוך את הנשים ליצרניות, ומצד אחר לרתום אותן לשימור הסדר המגדרי הישן ולאשרור גבולותיה של האומה האתנית ( ראו למשל ; 2020 Chhachhi Ben - Porat et al . 2021 ) . במסגרת הניסיון לנסח בבירור את עקרונות הניאו-ליברליזם, מציעה סטפני מאדג' לראות בו מושג בעל שלושה ממדים : ממד רעיוני — הניאו-ליברליזם כפרויקט אינטלקטואלי-פרופסיונלי ; ממד בירוקרטי — הניאו-ליברליזם כרפרטואר של כלי מדיניות ; וממד פוליטי — הניאו-ליברליזם כסוג של פוליטיקה ( המדינה הניאו-ליברלית ) ( 2008 Mudge ) . החוט המקשר בין שלושת הממדים הללו הוא תפיסת השוק כישות א-פוליטית, א-תרבותית ומכנית, העדיפה מתבניות ארגון חברתי אחרות . ההצטלבות בין שלושת הממדים יוצרת מופעים שונים של ניאו-ליברליזם בהקשרים גיאופוליטיים שונים, אך לכל המופעים האלה היגיון מנחה אחד : הדגשת הכוח האוטונומי של השוק ועליונותו על פני הבירוקרטיה כמנגנון להקצאת משאבים . זו המסגרת המעניקה משמעות ופשר לעולם . גישות בחקר הניאו-ליברליזם לצד הניסיון להגדיר את הניאו-ליברליזם הגדרה מדויקת יותר, אפשר להבחין בין כמה גישות לחקר הניאו-ליברליזם על פי רמת הניתוח וההנחות האונטולוגיות שלהן . הראשונה היא הגישה הרעיונית ( היסטוריה של רעיונות ) . גישה זו דנה במקורותיה של המחשבה הניאו-ליברלית ובזרמים השונים שלה, ורואה בניאו-ליברליזם פרויקט דינמי ומשתנה שבמרכזו תפיסה אונטולוגית מוגדרת של השוק, של היחסים בין המדינה לבין הכלכלה ושל הסובייקט האנושי . הניאו-ליברליזם, טוענת גישה זו, נולד בשנות השלושים של המאה העשרים, בעקבות משבר הקפיטליזם . הוגיו התנגדו הן לדוקטרינת הלסה-פר הן לסוציאליזם ( 2013 Mirowski ) . עוד נטען שבמוקד המוסר הניאו-ליברלי עומד העצמי היזם . מוסר זה מחליף את הזכויות הקולקטיביות לביטחון סוציאלי בחוזה שבו לפרט יש חובות כלפי המדינה, וזכויותיו מותנות בהוכחת אוטונומיה, תחרותיות וניצול הזדמנויות בשוק ( ; 2011 Amable Dardot and Laval 2018 ) . הגישה הרעיונית היטיבה לעמוד על התנאים שהצמיחו את המחשבה הניאו-ליברלית, לתאר את הזרמים שהרכיבו אותה ולבחון את התמורות שחלו בה לאורך השנים . ואולם, רעיונות לבדם אין בכוחם לחולל שינוי . כדי שרעיונות ייעשו רלוונטיים ויציעו חלופות למשטר הכלכלי-חברתי הקיים, נדרשים כוחות חברתיים ומבני הזדמנויות פוליטיים שיאמצו ויקדמו אותם . בהקשר זה, פיליפ מירובסקי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help