sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 מבוא | שרה הלמן במציאות כלכלית משתנה . אם כן, החירות או החופש במובן זה אינם מקושרים לחירות פוליטית, וגם לא לזכויות . יתרה מזו, ערך החירות כפי שהוא מצטייר בהגות 4 הניאו-ליברלית יכול אף להיות מנוגד לדמוקרטיה . ההשווקה של היחסים החברתיים כרוכה בהסחרה ( קומודיפיקציה ) — כלומר הפיכה של השירותים הציבוריים, של היחסים החברתיים ואף של האדם עצמו למוצר ככל מוצר אחר, שנסחר ונמדד על פי שווי השוק ( 2015 Brown ) . ההסחרה קשורה קשר הדוק להפרטה של הסיכונים החברתיים . כלומר, על בני האדם מוטל "לקנות" את ההגנה מפני סיכונים שהם חשופים להם מתוקף השתתפותם בשוק העבודה ( כגון אבטלה, מחלה או נכות ) או במסגרת קיום משפחה בחברה קפיטליסטית ( כגון גירושים ) . מאפיינים אלו קשורים קשר הדוק לתפיסה האונטולוגית הניאו-ליברלית, שלפיה הסובייקט הוא הומו-אקונומיקוס, היינו עצמי יזם, השואף להשביח את הונו האנושי ( 2008 Foucault ) . היזמות בהקשר זה פירושה פעולה ודמיון, והפרט היזם הוא אדם חסר מנוח המסוגל לחזות שינויים טכנולוגיים ולאמצם כדי להצליח בשוק עבודה משתנה תדיר ( 2016 Whitworth ) . הניאו-ליברליזם מבכר הצבר הון על פני חלוקה מחדש של ההון, והוא מבצע פיננסיאליזציה של הכלכלה ושל תחומי חיים אחרים, בכלל זה המשפחה ( 2016 Adkins and Dever ) . יתרה מזו, הצרכנות והיכולת לצרוך הופכות לקנה מידה להשתייכות לחברה . תהליכי ניאו-ליברליזציה, בכללם השאיפה להבנות מחדש את היחסים החברתיים לאור עקרונות מוטי שוק, חוללו תמורות במבנה המעמדי בחברות פוסט-מודרניות . תמורות אלו באות לידי ביטוי בין השאר בניעוּת כלפי מעלה של קבוצות אשר בעידן מדינת הרווחה הקיינסיאנית נמנו עם מעמד הפועלים, ולעיתים בניעוּת כלפי מטה של בני מעמדות הביניים הישנים . מעמדות הביניים החדשים חבים את הניעוּת החברתית שלהם למבני הזדמנויות שנוצרו על ידי ההפרטה, ההתפתחות של טכנולוגיות תקשורת חדשות והתפשטות הסובייקטיביות הניאו-ליברלית — בעיקר התפשטות האינדיווידואליזם והאתוס של העצמי היזם . התפתחויות אלו הפכו את סגנון החיים של מעמד הביניים — במונחים של צריכה, תרבות ודיור — למושא של כמיהה ( 2012 . Heiman et al ) . יש הטוענים כי אחד מסימני ההיכר של הניאו-ליברליזם הוא התמוססותן של זהויות קולקטיביות, ובהן הזהות המעמדית ( 2009 Lazzarato ) , ומנגד היווצרותו של מדרג של הבדלים אינדיווידואליים ( 2018 Dean ) . ואולם, כפי שגם נראה בספר, מתברר כי מעמדות הביניים החדשים מאמצים את האינדיווידואליזם בלי לזנוח את זהויותיהם הקולקטיביות — בעיקר זהויות המבוססות על אתניות ולאומיות . במילים אחרות, במקום היטמעות במעמד הביניים הוותיק ( הלבן בדרך כלל ) , מעמדות הביניים החדשים במדינות המערב נוקטים אסטרטגיה שקרן לייסי מכנה "היטמעות אסטרטגית" : סימון גבולות שמטרתו מצד אחד להצביע על דמיון בינם ובין מעמד 4 . 2018 Amable 2011 ; Mirowski 2013 ; Dardot and Laval

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help