sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

2 | לילי הלפרט-זמיר 2 | לילי הלפרט-זמיר הראשונות של המדינה ( מנהיגות מפא"י, אחדות העבודה, הרביזיוניסטים וכו' ) וכן מרבית שורדי השואה שעלו ארצה בשנים הראשונות, היו בעצמם ממוצא פולני . אך טבעי עבורם היה להתמקד בתולדות השואה בארץ מוצאם . שורדי שואה אלה הקימו בארץ קיבוצים כמו 4 התגייסו לצבא החדש המתהווה ולחמו לוחמי הגטאות, נצר סירני, מגידו, או יד מרדכי, למען המולדת החדשה-ישנה . בתוך כך הם יצקו את זיכרון המרי והקורבנות בפולין וגיבשו אותו כחלק מהאתוס הישראלי המתפתח . כך למעשה התעצבה תודעת ההנצחה בארץ, שברובה התבססה על הקשרים של גבורה ומרד, תלויי זמן ומקום . לעומת זאת, מספר שורדי השואה מיוגוסלביה היה זעום יחסית . רק מיעוטם עלה ארצה והשתקע בקיבוצים, כגון שער העמקים, שנוסד כבר ב- 1929 ע"י גרעין מרומניה ויוגוסלביה . אחרים עזבו את יוגוסלביה רק לאחר התפרקותה בשנת ,1992 וגם אז לא עלו כולם לארץ ישראל . רבים העדיפו על פניה את קנדה וארצות הברית . היה גם מיעוט של אינטלקטואלים, חלקם מבוגרים, אשר בחרו להישאר ב"מולדת הישנה" . על אף ייחודיותו, סיפורה של לילי קשטיכר נידון היה להישכח . איתרע מזלה של קשטיכר פעמיים : פעם אחת מעצם היותה שורדת שואה של יהדות יוגוסלביה . סיפורם של יוצאי יוגוסלביה היהודים כמו הושתק והובלע בבליל סיפוריה המרכזיים של שואת יהודי אירופה ( קרי סיפוריהם של יוצאי פולין ) ; בפעם השנייה — מעצם היותה אישה . קולן של נשים הודר כמעט לחלוטין מהזיכרון הקולקטיבי של השואה והנצחתה, משתי סיבות עיקריות : הראשונה היא שהניסיון הגברי בשואה נתפס כמגלם בתוכו גם את הניסיון הנשי הכלל- אנושי ; השנייה נעוצה בתפיסה המגדרית-חברתית בארץ, אשר לא יכלה לקבל את הטראומה הקיצונית שנשים חוו, חוויה נשית ייחודית מורכבת ( האלימות הכרוכה בהישרדות, הפרת 5 יש "טאבואים", כגון מיניות כאמצעי הישרדות, נטישת ילדים, לוחמה פרטיזנית ועוד ) . להניח כי אם את הפתקים שלילי כתבה באושוויץ-בירקנאו היה כותב גבר, הרי שהוא מזמן כבר היה הופך לגיבור מקומי ולסמל המרד של בירקנאו . מטרת ספר זה היא להפנות זרקור על סיפור חייה ועל קובץ יצירתה הייחודי של לילי קשטיכר, שהייתה ככל הנראה האישה היחידה שכתבה באושוויץ-בירקנאו בטווח החודשים 4 נצר-סרני ( נוסד 1948 ע"י שורדי שואה מבווכנוולד ) — נקרא בתחילה "קיבוץ בוכנוואלד" . ורק ב- ,1955 לאחר הפילוג בגבעת ברנר, שונה שמו ל"נצר סרני" ( על-שם צנחן היישוב וחבר גבעת ברנר, אנצו סרני ) ; מגידו ( 1949 ) נוסד על-ידי שורדי שואה, אך שם הקיבוץ אינו מנציח את זכרה . לוחמי הגטאות ( 1949 ) נוסד על-ידי שורדי שואה, לוחמי גיטאות ופרטיזנים . קיבוץ יד-מרדכי נוסד עוד קודם לכן, במהלך מלחמת העולם ( 1943 ) , על-ידי עולים מפולין שישבו בתחילה בנתניה וקראו לעצמם "מצפה הים" . ב- 1944 ביקשו להנציח את אירועי מרד גטו ורשה ושינו את שמם ל"יד מרדכי" על-שם מרדכי אנילביץ', ממנהיגי תנועת "השומר הצעיר" ומגיבורי המרד בגטו ורשה . 5 ראו אצל שי"ק ,2012 עמ' 295 .

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help