sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:VII

לילי קשטיכר - האישה שכתבה באושוויץ | VII לילי קשטיכר - האישה שכתבה באושוויץ | VII אבל אדם פרטי שכותב ? על כך טרם שמעתי . היו אומנם כתבי-יד של כותבים שניסו לשכנע כי כתבו באושוויץ, אך לאחר בדיקה קפדנית התברר שלא כך היה, ושכתביהם משויכים למעשה למקור אחר, כפי שיוסבר בפרק השלישי של ספר זה . האוצר שדניאלה הביאה עימה היה גדול מכפי שיכולתי להעלות בדעתי או לקוות לו . לילי קשטיכר לא רק כתבה מקבץ שירים באושוויץ-בירקנאו ואיירה חלק משיריה, היא גם חיברה קוד התנהגות לה ולחברותיה לבלוק, כדי לאפשר להן קיום מהוגן במקום שההגינות והחמלה פסחו עליו . את קוד ההתנהגות הזה הרחיבה במחנה העבודה שאליו הועברה יחד עם חברותיה לבלוק, באובר-הוהנאלבה ( Oberhohenelbe ) שבשלזיה ( Schlesien ) . מאז אותה פגישה עם דניאלה סלה, אמהּ של הסטודנטית שלי, ועד כתיבת שורות אלו, אני מוסיפה להתחקות אחר עקבותיה של לילי קשטיכר, משווה את פיסות-הנייר שהותירה אחריה — שמצידן האחד שירים, ומצידן השני טפסים להזמנת ציוד ומקורן, ככל הנראה, במשרדים שמרצפתם נגנבו תוך סיכון חייה — לפיסות נייר אחרות שנשתמרו בארכיון המוזיאון באושוויץ, ניירות מהמשרדים באושוויץ-בירקנאו . כל זאת בסיועו של מנהל הארכיון באושוויץ-בירקנאו, ד"ר פְּלוֹסָה ( Dr . Wojciech Plosa ) , ובחוקרים ישראלים, ובראשם ד"ר גבריאל בר-שקד מארכיון יד ושם, להם אני חבה אינסוף תודות . מעבר לערכו ההיסטורי של עיזבון אושוויץ של לילי קשטיכר ולחידוש המחקרי המאתגר שהוא מציב, בזכות העובדה שנכתב באושוויץ-בירקנאו, הרי שיש לעיזבון ערך פמיניסטי והומני יוצא דופן, הודות לאישיותה של צעירה אחת שהאמינה כי אפשר לבצע מרד מטפיזי בגרמנים ולשרוד בתופת בזכות דאגה לזולת, הוגנות ואומנות . כתיבתה של לילי ייחודית ואותנטית, אבל הרבה מעבר לאיכותה האומנותית, זו היא עדות לרוח מנהיגות נשית, באוריינטציה סוציאליסטית מובהקת ומתוך הכרה בכוחה המרפא של האומנות והכתיבה . את מיזם היצירה הייחודי של לילי יש להעריך במיוחד לאור העובדה כי היא פעלה ללא רקע והשכלה מוקדמים בפסיכולוגיה, ובטרם הונהגה שיטת הטיפול של הביבליותרפיה המודרנית .

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help