sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:VI

VI | לילי VIרימז-טרפלה | לילי הלפרט-זמיר 1 ככל הידוע לי, לא כתבו", ניסיתי להסביר, "למעט כתיבה מאורגנת או "אבל באושוויץ, כתיבה של אנשי מחתרת" . "אמי כתבה, ויש בידי החומר כולו, מצולם", ציינה דניאלה באסרטיביות . בין-רגע שכחתי לגמרי את תחושת התשישות שהשתלטה עליי לפני כן . ככל שהקשבתי יותר לדניאלה, כך גברה סקרנותי והפליגה, הן בשל הידיעה המרעישה שמישהי אכן כתבה באושוויץ, והן מכיוון שהנושא היוגוסלבי היה קרוב לליבי — בזמנו, עסק הדוקטורט שלי 2 לפיכך השבתי לה : "עכשיו תשע בערב . אנחנו יכולות להיפגש כבר בשואת יהודי יוגוסלביה . הלילה או מחר בבוקר, לשיקולך" . "ניפגש מחר", אמרה דניאלה בקצרה וניתקה . שיחת טלפון זו שינתה את חיי . בו ברגע הבנתי שלפניי סיפור ייחודי, אודות אישה שכפי הנראה סיכנה את חייה במעשה כתיבתה באושוויץ . מיותר לציין שאת אותו הלילה העברתי במיטתי תוך שאני מתהפכת מצד לצד בלי יכולת לעצום עין . ניסיתי להיות זהירה ומדודה בציפיותיי, לא לפתח אשליות ותקוות שווא, שהרי כבר לא מעט פעמים הובאו אליי חומרים שכתיבתם יוחסה לאושוויץ-בירקנאו, אך לאחר בדיקה מעמיקה התברר שלא באמת נכתבו שם . אבל אם יש גרעין של אמת בדברי דניאלה, הרי שכתבי לילי קשטיכר הם סיפור ייחודי מאין כמותו — כתבים של אישה שלא רק העזה וכתבה באושוויץ, אלא גם ניסתה לארגן את חברותיה לבלוק לכתוב, תוך שהיא מעודדת אותן בפרס, חלק ממנת מזונה הדל . כל זאת עומד בניגוד לכל מה שידעתי מהמחקר עד אותו זמן, על ארבעת סוגי הכתיבה שהתקיימו באושוויץ : • משלוח יזום של גלויות בחזקת ראיות מבוימות — גלויות שהקורבנות הוכרחו לכתוב לקרוביהם שעדיין לא גורשו במטרה להסיח את דעת הקהל העולמית מהקורה באושוויץ ולהציג מצג-שווא, כאילו היהודים שוהים בסך הכול במחנה עבודה ייעודי ובתנאים הוגנים . • כתבי הזונדרקומנדו ( Zonderkommano ) שנשתמרו בחלקם . • כתבי האסירים הפוליטיים שנשתמרו, רובם המכריע אסירים פולנים . • גלויות ומכתבים ממחנה המשפחות הצ'כי ( שגורשו מטרזיינשטט — Terezienstat ) . 1 בכל מקום בו מוזכרת אושוויץ בהקשר של לילי קשטיכר הכוונה לאושוויץ - בירקנאו ( Auschwitz Birkenau ) , אלא אם כתוב אחרת . בכל אזכור ראשון של שם לועזי — מקומות ואנשים, יובא השם בתעתיק בין סוגריים . יוצאים מכלל זה הם שמות שגורים וידועים לכול . 2 זמיר לילי, 1992 .

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help