sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא 13 וקשיים, הנובעים מעצם הלקות ומנוכחותה בחיים הרגשיים, ההתנהגותיים והחברתיים של הילד . בקרב התיאורטיקנים והמטפלים רווחת עדיין הגישה, המבחינה בין היבטי הלקות עצמה לבין ההיבטים הרגשיים – משפחתיים, ההתנהגותיים והחברתיים . גישה זו יוצרת קושי בהבנת הילד בעל הלקות ובראייתו כיֵשות שלמה בעלת קשיים וצרכים מגוונים . חמור מכך : גישה זו מטילה אשמה כבדה על הורי הילד, שאינם מסוגלים להתמודד עם צרכיו המיוחדים באופן חינוכי – נורמטיבי . גישות חדשות, מחקריות וקליניות, מאפשרות התבוננות רחבה יותר בנושא — ראייה רב – תחומית ויכולת אינטגרציה בין היבטי התסמונת לבין השלכותיהם על מהלך התפתחותו של הילד לאורך שנות גדילתו . על – פי גישות התפתחותיות אלה ( , Thomas , Chess & Birch , 1970 ; Barkly Stern , 1985 ; Greenspan , 1998 ; Brown , 2000 ; Ponagy , Gergely , Jurist ; 1977 Target , 2002 & ועוד ) ניתן לראות סימנים לתסמונת כבר משלב העוברוּת . השפעתה של התסמונת על מהלך התפתחותו של הילד ניכרת כבר מהינקות המוקדמת . תהליכים נוירולוגיים מרכזיים המעורבים בפונקציות הנוגעות למערכת הזיכרון, להתפתחות הסנסו – מוטורית, להתפתחות השפה ויכולת הוויסות, יוצרים תשתית לשינויים התפתחותיים כבר בתהליכי ההתקשרות הראשוניים, ובהמשך — בהתפתחות הרגשית . ואם נוסיף לכך את מעורבותה של הלמידה הלא – פורמלית ( למידת מודלינג, למשל ) והלא – מילולית, כמו גם המילולית, בהתפתחות היחסים הבין – אישיים, ואת מעורבותם של יחסים רגשיים ביכולת לפתח כישורים חברתיים — נראה מהו הבסיס להפרעה התפתחותית גם במישור ההתנהגותי הבין – אישי . יוצא אפוא שתסמונת לקות למידה – קשב – וריכוז נוטה להתקיים בעוצמות שונות בכל תחומי החיים של הילד — כגורם ראשוני וכגורם משני — ומכך נובע הרציונל של הספר : יש להתבונן בה בגישה רב – תחומית ! מודל ההתייחסות האינטגרטיבי מזהה ארבעה מוקדי קושי עיקריים, המאפיינים את הלקות ומתגלים בעוצמה שונה ובהיקף שונה בקרב כלל הילדים הלוקים בה :

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help