sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בטון ותרבות 10 יותר לחשוב על הבטון כמדיום מאשר כחומר, והספר הוא ניסיון למצוא היגיון בְּמדיום בעל היסטוריה בלי להיות בעצמו היסטוריה של המדיום . כמדיום שדרכו מתווכים כל מיני רעיונות, חלקם אדריכליים, הבטון נותר פעם אחר פעם בלתי – מפוענח, בעיקר בשל נטייתו לחמוק מרוב ההבחנות והקטגוריות . "מה צריכה אפוא להיות האסתטיקה של הבטון ? " שאל הארכיטקט האמריקאי פרנק לויד רייט ( Wright ) ב - ,1927 האם הוא אבן ? כן ולא . האם הוא טיח ? כן ולא . האם הוא לבנה או אריח ? כן ולא . האם הוא ברזל יציקה ? כן ולא . בטון מסכן ! עדיין מחפש את מקומו שלו בידיו של האדם . 9 רייט ממשיך ומתאר את הבטון כחומר "בן כלאיים", תיאור שיש מחמיאים ממנו . סירובו של הבטון להתמקם בבטחה בתוך סיווג מסוים הוא אחד מתווי ההיכר החזרתיים שלו . הבטון מצליח להיחלץ מרבות מההבחנות הסיווגיות הרגילות שבאמצעותן אנחנו מכניסים היגיון לחיינו − נוזל / מוצק, חלק / מחוספס, טבעי / מלאכותי, עתיק / מודרני, ארצי / רוחני − בעודו מתנייד בחמקמקות בין קטגוריות . לעמידה הזאת כנגד הסיווג יש לטענתי חלק ברתיעה של אנשים מהבטון ; הספר מאורגן סביב כמה חלוקות קוטביות שמעצבות את תמונת העולם הרחבה שלנו, ומתבונן בבטון מבעד לתפקיד שמילא במסגרתן . האמירה שלבטון יש נטייה ל"כפילות", להיות דבר והיפוכו בעת ובעונה אחת, אינה אבחנה מקורית במיוחד . רבים מהחוקרים שכתבו על בטון הבחינו בנטייה זו, גם אם לעתים קרובות לא ידעו מה לעשות איתה . אופני השימוש בבטון שמהם אני נהנה במיוחד ושבעיני הם המספקים ביותר הם אלה שיש בהם זיהוי מכוון של חמקמקות הבטון מצדו של היוצר − בדומה להבחנה של רייט ברתיעתו של הבטון מהתקבעות בתוך סכמת סיווג קונבנציונלית כזו או אחרת . בסיכומו של דבר, הספר עוסק בארכיטקטים ובארכיטקטורה יותר מכפי שהייתי רוצה . אולם יש לכך סיבה טובה, והיא שארכיטקטים העניקו תשומת לב רבה יותר לפרשנות של הבטון כמדיום של תרבות בהשוואה לכל מקצוע אחר . הדבר נובע בחלקו

הוצאת בבל בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help