sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

] 11 [ פ ת ח ד ב ר סרטיהן, שמבוססות כולן על דמויות שחוו את אותו עבר . בין אלה אימהות של הבמאיות ודמויות היסטוריות, כמה מהן דמויות יהודיות, כמו אלזה לסקר-שילר ורוזה לוקסמבורג . המאמר השני — "הממד שמעבר : אוטוביוגרפיות נשיות בקולנוע הישראלי" — עוסק באופייה של האוטופיקצייה בשני סרטים ישראליים שיצאו לאור באותה שנה ( 1995 ) : איה : אוטוביוגרפיה דמיונית של מיכל בת-אדם ו שחור , שאת תסריטו כתבה חנה אזולאי-הספרי וביים שמואל הספרי . פרידמן רואה בשני הסרטים אוטופיקצייה, מכיוון שבשניהם נקודות האחיזה בזמן נזנחות וההיסטוריה מוחלפת בעבר מיתי הצבוע בגוני הזיכרון האישי של בת-אדם ושל אזולאי-הספרי, זיכרון בעל אופי רטרוספקטיבי . אף שב שחור אזולאי-הספרי היא התסריטאית ולא הבמאית, פרידמן רואה בה את הגיבורה ואת הדמות שדרך נקודת המבט שלה הסרט נמסר . אף שהסרטים שונים זה מזה באופן שבו סיפור המשפחה מגולל — ב שחור מדובר בתקופה אחת שהיא רבת-משמעות, ואנו למדים דרכה על העבר, ואילו ב איה : אוטוביוגרפיה דמיונית מדובר בחיים שלמים שהאוטוביוגרפיה הדמיונית מנסה לאסוף את שבריהם — בשניהם יש דבר-מה שעולה מן האוב, עבר "צילי" שאינו מרפה, ועל הגיבורות מוטל להשלים עימו . פרידמן מכנה תופעה זו "קריאתה של העלטה" . שלא כמו הסרטים העוסקים בזיכרון השואה, תחושה הקשורה קשר ייחודי בנשי, בעיסוק בלא מודע ובלא נודע, בהיעדר יציבות נפשית, בפחד של נשים מפני הטירוף שמרחף מעל לקיומן שוררת כאן . לפי פרידמן, אלה סרטים פורצי דרך, שכן דרך הבזקים של דימויים שמתוכם בוקע הלא מודע לראשונה בקולנוע הישראלי הם מביאים אל המרקע את התערבות המסתורין ואת הבלתי הגיוני . המאמר "מתמורפוזות סמויות מעין" עוסק באלימות מינית נגד נשים . ייצוג האלימות המינית נגד נשים היה תמיד ובכל מקום חלק בלתי נפרד מן הנרטיב הקולנועי . אולם לפי פרידמן, בגל הקולנוע הישראלי החדש של שני העשורים האחרונים בחרו כמה במאיות בגישה חדשה שיעדה הוא סיכול האופן הראוותני של ייצוג זה על המרקע : הן מנסות למצוא שפה קולנועית אישית יותר, על-היסטורית ועל-לאומית . הסרטים עוסקים בטראומה מינית ומבקשים לאחזר, לחלץ מתוך האירוע הלכי רוח ותהליכים נפשיים שבכוחם להוביל להתמודדות המיוחלת עם הטראומה : העיבוד החוזר ונשנה ( working - through ) של שני הסרטים שאנו עוסקים בהם — סרטה של

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help