sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 שאדם השלים, כך גדל הסיכוי שלו להיות מועסק בהיי-טק . קשר זה אינו לינארי : הקפיצה בסיכויים במעבר מ- 4 ל- 5 יחידות גדולה מזו שבמעבר מ- 3 ל- 4 יחידות . ( 7 ) השכלה מסבירה חלק ניכר מן הפערים בתעסוקה בהיי-טק בין עובדים מרקעים כלכליים שונים, אך לא את הפער היהודי-ערבי או את הפער המגדרי . ( 8 ) מאפיינים דמוגרפיים מסבירים כשליש מהפער בתעסוקה בהיי-טק בין אנשים שגדלו במשקי בית מרבעון ההכנסות התחתון לעומת מי שגדלו במשקי בית מהחציון העליון ; מאפייני ההשכלה מסבירים כ- % 80 משאר הפער בתעסוקה בהיי-טק . כמו כן, כאשר משווים יהודים מרקע כלכלי חלש בעלי השכלה דומה, ניכר של מוצא אין השפעה על סיכויי ההשתלבות בהיי-טק . ( 9 ) הפערים בין גברים לנשים ובין יהודים לערבים נותרים גדולים גם כאשר מצמצמים את המדגם לאנשים שעשו מבחן פסיכומטרי ולאנשים שהתא המשפחתי שלהם דומה . ספציפית, הסיכוי של יהודי מרקע כלכלי חלש להיות מועסק בהיי-טק גבוה פי 3 . 8 מהסיכוי של ערבי מרקע כלכלי דומה ; גם לאחר פיקוח על מאפיינים דמוגרפיים והשכלה, הסיכוי של אדם יהודי עדיין גבוה פי 5 מזה של אדם ערבי . יותר מזה, הניתוח מראה שלמסלול ההשכלה יש השפעה מועטה מאוד על גודל הפער המגזרי, וגם פיקוח על הציון הפסיכומטרי מצמצמם את הפער אך במעט . ( 10 ) הפערים המגדריים גם הם גדולים . הסיכוי של אישה מרקע כלכלי חלש להיות מועסקת בהיי-טק נמוך ב- % 42 מהסיכוי של גבר מרקע דומה . כאשר משווים נשים וגברים שההשכלה והמאפיינים הדמוגרפיים שלהם דומים, ההפרש גדל ועומד בממוצע על % 50 . ההפרש מצטמצם מעט רק כאשר משווים גברים ונשים ללא ילדים צעירים, אז הוא עומד על % 32 . הממצאים מלמדים כי עבודה בהיי-טק עשויה להיות נתיב למוביליות כלכלית כלפי מעלה עבור אנשים שהגיעו מרקע כלכלי חלש רק אם רכשו השכלה מתאימה, החל בטיב תעודת הבגרות שלהם וכלה במאפייני ההשכלה הגבוהה שלהם . ואולם סיכוייהם לרכוש השכלה כזו אינם גדולים — בשל היעדר חינוך איכותי מספק בפריפריה הגאוגרפית והחברתית ובגלל השקעה בלתי מספקת בהעדפה מתקנת במערכת החינוך באופן שיגדיל את שוויון ההזדמנויות לאוכלוסיות שתנאי הפתיחה שלהן ירודים . לצד זאת, בקרב האוכלוסייה הערבית ניכר שגם רכישת השכלה מתאימה מגדילה אך בקושי, אם בכלל, היי – טק כערוץ למוביליות בין – דורית

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help