sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 והתרבות הרואים בלבנטיניות רעיון, תפיסה גאו-תרבותית, מטפורה, הלך רוח והשקפת עולם החורגת בתכניה הרבה מעבר למרחב הגאוגרפי גרידא . מנקודת מבט זו הלבנטיניות אינה רק מושא געגועים נוסטלגי, גישה המקדשת פלורליזם רעיוני ומפגש בין תרבויות, אלא גם אידאה שעשויה להשתמע כמחוז חפץ אוטופי ; הלבנטיניות אינה מציינת רק את הישגֵי העבר המפואר בעקבות המפגש בין המזרח למערב, המתבטאים למשל במסעי הצלב, באימפריה העות'מאנית ובקולוניאליזם הצרפתי והאנגלי, אלא היא אף ערוץ לביקורת חברתית . רונה משיח תרגמה את סיפורה של כהנוב "חתונה קהירית" במיוחד לספר זה . בסיפור כהנוב מתבוננת בעין נוקבת ובלתי מתפשרת ביחסי הכוח המשעתקים ומשכפלים את מוסד המשפחה . היא אינה חסה על איש, אף שליבה נתון כמובן לבת הנאלצת להינשא לגבר שבחרו עבורה הוריה . במאמרה, המובא בחטיבה השלישית בספר ( ראו להלן ) , משיח מנתחת את הסיפור של כהנוב ומשווה אותו לנובלה של רונית מטלון והכלה סגרה את הדלת ( כתר, 2016 ) . מאמרו של דריו מיקולי "מה זה להיות לבנטיני ? " עוסק ביצירות הספרות של יצחק גורמזאנו גורן, רונית מטלון, אורלי קסטל-בלום ומשה סקאל, כולם כותבים הבאים ממשפחות ממוצא מצרי החיות בישראל והדוברות צרפתית, שפת אם שאינה שפת אימם . גורמזאנו גורן נולד כאמור באלכסנדריה ועלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן עשר, מטלון וקסטל-בלום הן ילידות הארץ, שתיהן דור שני להגירה, וסקאל הוא הצעיר שבחבורה . אף שמדובר ביוצרים שאינם בני אותו הדור, הם מציגים את הלבנט כיצור כלאיים בלתי לכיד המצוי מעבר לכל שיוך אתני-דתי, לשוני או לאומי אמיתי . במאמר מתמקד מיקולי בשאלת הקיום הלבנטיני – מה המשמעות של "היות לבנטיני" . הוא דן בסוגיה באמצעות שלילת האותנטיות, כלומר "איך לא להיות אותנטי" במכוון ובמודע . "היות לבנטיני", על פי ההצעה של מיקולי, הקורא את גורמזאנו גורן, סקאל, מטלון וקסטל-בלום, פירושו להחזיק בתפיסות לא לעומתיות או נוקשות או כאלה היכולות להתפרש כסותרות לכאורה, כגון עבר – הווה, ישראל – גולה, יהודים – ערבים, דתיים – חילונים וכדומה . האותנטיות במובן הלבנטיני שלה משמעה לחשוב בדרך פלורליסטית, היברידית, רב-ממדית, ליאת ארלט סידס וקציעה עלון

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help