sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מפולין עד יפו | 13 "קובה" התמיד בפעילותו בקן . בגיל ארבע-עשרה נשבע אמונים לתנועה ובהמשך ערך את העלון הראשון של הקן . כעבור זמן היה למדריך ולראש הקן, שמנה 140 חניכים – 45 מהם בשכבת הבוגרים . הקן היה מורכב ברובו מהנוער הלומד של שתי הגימנסיות בעיירה : "עם הספר" העברית, והגימנסיה הממשלתית - קתולית על שם דוֹמבּרוֹבסקי, שבה למד . במאמרו הראשון בעיתונות התנועתית ( "לא אומר לכם מלים חדשות", אפריל 1924 ) דרבן והמריץ את חבריו המדריכים : זאת לאחר שנוכח, כדבריו, שאין הוא רואה בעיניהם את "הברק הנפלא של האמת", וכי הם הולכים בדרכי ראשונים ואינם מסוגלים לחדש . "אני קורא לכם, אחים, 8 למעשה החדש . אני יודע : יש בתוככם ניצוץ קדוש . הפכו ללהבה את הניצוץ" . יחסה של משפחתו לפעילותו בתנועה היה אוהד : אביו, ששימש כיושב הראש של הוועד הציוני המקומי ו"עמד במרכז הפעילות הציונית בעיירה", היה גם יושב ראש "הפטרונאט" – ועד ההורים למען הקן . דגל הקן הופקד למשמרת בבית ריפטין . בראשית אפריל 1925 הגיע מאיר יערי לקוטנה כדי לשאת דברים באספה פומבית, והתארח אצל משפחת ריפטין . השיחה נסבה על הנחת אבן היסוד לאוניברסיטה העברית בירושלים, ויערי הביע דעתו כי "החגיגה" סביב האוניברסיטה מסמלת מפנה מתקופת החלוציות וההגשמה העצמית 9 לתקופה של קרייריזם . את פעילותו הנמרצת בשורות התנועה נשא עימו קובה גם לגימנסיה שלמד בה . בגימנסיה שררה אווירה לאומנית פולנית ורווחו בה גילויי אנטישמיות . על פי כללי ה"נומרוס קלאוזוס" למדו בה כשלושים תלמידים יהודים . רובם באו מבתים אמידים, מתבוללים, והיו רחוקים מתודעה לאומית יהודית ומהכרה לאומית ציונית . קובה ניסה לקרב נערים אלה – "הנוער היהודי הגימנסיאלי" – לתנועתו, ולהחדיר בהם את תחושת ההשתייכות לעם היהודי . על התלמידים היהודים נאסר לקיים פעילות תנועתית כלשהי בתחום הגימנסיה . לא נותרה אלא הדרך הקונספירטיבית . . . בתחילה נוסד הגרעין, שמנה כשמונה תלמידי הכיתה השנייה והשלישית . הם התאספו תחת הדרכתו של תלמיד גימנסיה אחר – קובה . . . קבוצה זו שקדה על לימוד השפה העברית, על תולדות העם היהודי, על ספרותו ותרבותו . קמעה קמעה החלה לחדור בנו ההכרה, כי אנו חלק בלתי נפרד מהעם היהודי . . . הכרנו, כי ראשית חייבים אנו לזהות את עצמנו כבני העם הזה, לא לטשטש בשום מקום את יהדותנו וקודם כל בבית ספרנו הפולני . . . בתוך הגימנסיה החלו להרגיש בייחודה של קבוצת נערים זו . . . לכן צריכים היו חברי "השומר הצעיר" להופיע בזהירות יתירה, שכן צפויים היו לגירוש מבית הספר, כפי שקרה לא אחת . משום כך התנהלו כל הפעולות בסתר, ללא הופעות פומביות, ללא נשיאת מדים . . . התלמידים חברי "השומר הצעיר" נאבקו על זכותם לענוד בגימנסיה את סמל 10 תנועתם : הותר להם לענדו רק על צדו התחתון של דש הבגד .

יד יערי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help