sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | הצועד מול הזרם של העיירה וסביבתה, היה שייך כמעט כולו ליהודים . עד 1910 גדלה האוכלוסייה היהודית בקוטנה בכ - 3900 נפש, מהם כ - 2800 שהשתכנו במקום מאז המפקד של 1897 . עם הקמתה של פולין העצמאית פחת מספרם של היהודים בקוטנה, ופחת גם חלקם באוכלוסיית העיירה : 6,784 ב - 1921 ( 5 . 42 אחוז ) 6,440 ב - 1931 ( 27 אחוז ) . קוטנה היא עיירת הולדתו של הסופר שלום אש, שתיאר אותה בספרו "העיירה" ובמחזה "מוטק'ה גנב" : בעלי בתים "מתנגדים" לצד חסידים מכל הסוגים, למדנים לצד "עמך" ומשכילים קוראי הצפירה . במפקד של 1897 ציינו כל יהודי העיר את היידיש כשפת אימם, למעט בודדים שציינו את העברית כשפתם ושלושה שציינו שפות אחרות . בקוטנה היהודית, "החוש לפעולה קהילתית היה מפותח מאוד" : מראשית המאה העשרים התנהלה בעיירה פעילות תרבותית יהודית ענפה, שכללה ספריות וחוגים ספרותיים, הרצאות והצגות תיאטרון . "גם העיתונות היהודית זכתה כאן לתפוצה רבה" . התפתחה בה גם פעילות פוליטית מגוונת : "אין לך זרם פוליטי שלא היה מיוצג בעירנו קוטנה . . . התסיסה והערנות כאן היו כבעיר גדולה" . כך התקיימו ופעלו, זה לצד זה, "אגודת ישראל", "מזרחי", בית"ר, תנועת "החלוץ", "פועלי ציון", בונדאים וקומוניסטים . בספר הזיכרון לקהילת קוטנה מודגשת רוח הסובלנות ששרתה על הפעילות התרבותית ועל הפעילות הפוליטית בעיירה : "יהודים נכבדים, ואפילו 'מתנגדים', מרימים תרומותיהם להקמת ולהחזקת 'חדרים' 5 וישיבות, וחסידים אינם קורעים קריעה על יסוד בית ספר תיכון עברי" . קן "השומר הצעיר" בקוטנה נוסד ב - 1917 על ידי שני אחים שהגיעו לעיירה מלודז' . עוד באותה שנה – מן הסתם, זמן קצר לאחר שהגיעה משפחתו מוורשה לקוטנה – נקלע, במקרה, יעקב ריפטין בן העשר למצעד של חניכי "השומר הצעיר" ברחוב מרחובות העיירה . הציץ "קובה" במצעד – ונשבה . לימים סיפר : כאשר ראיתי ברחוב קבוצת ילדים יהודיים צועדים במצעד, מוטות צופיים ארוכים בידיהם – רציתי גם אני להיות ביניהם . בקשתי מאת משפחתי שיובילו אותי לקן השומר הצעיר בקוטנה, כי אני רוצה להתקבל לשם . הקן היה בשולי העיירה, הדרך הייתה קצת ארוכה . בסופו של דבר לקחה אחותי הבוגרת רחל ז"ל את ידי בידה, והובילה אותי לשם . הקן היה במגרש רחב ידיים של גרוטאות ברזל, מעבר לפסי הרכבת . כאשר הגעתי למגרש, המדריך היה עסוק : הוא הריץ את אחד החניכים כמה 6 פעמים סביב המגרש בתור עונש . כאשר נתפנה, רשם אותי בפנקסו : התקבלתי . פעילותם של החניכים הצעירים בקן נשאה אופי צופי מובהק : משחקים צופיים, טיולים ליערות בסביבה, לימוד קשרים למיניהם, איתות, מדורות, מטבחי שדה . "הפעולה ההשכלתית התנהלה בהתאם לגיל . . . עיקרו של החינוך היתה השאיפה לחינוך עצמי, להגשמה אישית 7 ולהתחדשות האדם והחברה" .

יד יערי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help