sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

גם בעת החדשה נעשתה הבחנה עמוקה בין הדברים כפי שהם נתפסים בחושינו ובשכלנו לבין "הדברים כשהם לעצמם" . עמנואל קאנט, פילוסוף גרמני בן המאה ה‑‑ ,18 הסביר כי צורות ההסתכלות שלנו, כל בני האדם, על העולם הן זהות : למשל, כל תופעה קיימת בחלל ובזמן . כאשר אנחנו מתבוננים על אירועים, איננו יכולים להבין אותם ללא קטגוריות כמו "לפני", "אחרי", "מעל", "מתחת", "בתוך", "ליד" . אחת הקטגוריות שמכוננת את הבנתנו והיא גם תנאי להבנת העולם שלנו, היא הסיבה . אף שאיננו רואים את הסיבה עצמה, אנחנו מוכרחים להניח את קיומה כדי ליצור תמונת עולם לכידה . אולם קיימים דברים כשהם לעצמם, קובע קאנט . קיים עולם כשהוא לעצמו, אף אם העולם הזה נדון להישאר לנצח מחוץ להשגתנו . במילים אחרות, אותה "אמת אחת" אולי קיימת, אך היא אף פעם לא תילכד בתפיסתנו הבלתי‑‑אמצעית וגם לא בשכל שגם הוא שבוי בעולמו שלו . האם פירוש הדבר שהאמת היא יחסית בלבד ? האם ניתן להסיק מכך שכמיהתנו לאחוז בָּאמת לא תתגשם לעולם ? לא ולא . קיים אומנם קושי לאחוז בָּאמת כשהיא לעצמה, אך אין נובע מכך ויתור מוחלט על התקרבות אליה . המעגל שאנו מציירים בעזרת המחוגה קרוב יותר לאידיאה של המעגל מכל משולש, מרובע או מחומש שבעולם . הכלבה שלי לייקה קרובה לאידיאה של הכלב יותר מכל חתול או צפרדע בעולם . אנחנו יכולים להתקרב אל האמת, ולכן אסור לנו לוותר על המאמץ שכרוך בהתקרבות זו . אומנם אין לנו גישה לשום עולם אלא רק לזה העולם שעל פני האדמה, לעולמנו הממשי שלנו, זה שאנו, באשר אנחנו אנושיים, תופסים ומפענחים, זה שבו אנחנו סובלים ובו אנחנו שמחים . אך בין שהדברים כשהם לעצמם שונים באופן עמוק ממה שנתפס בחושינו ובין שלא, אנו מצוידים בשכל ובלב ( לב הרוח, לא משאבת הדם ישראל שורק 12

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help