sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בהתקה של תחושת אובדן השליטה בגוף ובחיים אל האוכל ובמופע של תת‑‑שליטה באכילה ובקניות שעשוי להתבטא בהתקפי זלילה או בבולמוסים ( "לאכול מה שמתחשק לי" ו"לעשות מה שמתחשק לי" ) . קושי לשאת בתוצאה של דפוסי אכילה אלו עשוי להפעיל התנהגויות מפצות ( צומות, הקאות, משלשלים, לעיסה ויריקה ועוד ) כדי להתרוקן, חלקית לפחות, מהמזון שנצרך . בה"א, לצד מופע של תת‑‑שליטה ישנו מופע של שליטת יתר, שמתבטא בצמצום הכמות הנאכלת או מגוון המזונות הנצרך, הפעלת פעילות גופנית ( להלן : פ"ג ) מופרזת לצד התנהגויות כפייתיות אחרות כחלק מהניסיון לשלוט במשקל ולשדרג את המראה או את העצמי . רזון קיצוני הופך למושא נפשם של מתבגרים רבים הן כייצוג לערך של הצלחה והן כייצוג לערך של שליטה . העיסוק הטורדני שנלווה לה"א מסיח מתחושות חרדה, ריק, דחפים, העדר משמעות, תחושה של "אני לא מספיק", "אין בי שום דבר מיוחד", קושי לגדול ועוד - התהוות מורכבת של גורמים ביולוגיים, אישיותיים וסביבתיים לצד חוויות טראומטיות, שיחד מעוררים פגיעוּת להפרעות אלו . תת‑‑שליטה ושליטת יתר הם שני מצבי קיצון שלעיתים קרובות קשורים לנסיגה לשלב רגשי התפתחותי מוקדם יותר שעשוי להתבטא בתלות פיזית או רגשית בהורים והדיפת החיים כבוגר . במשפחות רבות מצב כזה נחווה כ"רעידת אדמה" ומפעיל לחיפוש אסטרטגיות התמודדות שונות עם אי‑‑הוודאות שהמצב מזמן להם . הפרעות האכילה העיקריות הן אנורקסיה נרווזה ( AN ) , בולימיה נרווזה ( BN ) ה"א זללנית ( BED ) , הפרעת אכילה הימנעותית מצמצמת ( ARFID ) וה"א ספציפיות ( SED ) . הקריטריונים והתסמינים הייחודיים לכל אחת מהפרעות אלו פורטו בפרק 1 בכרך הראשון של ספר זה ( להרעיב את הזאב שבפנים : תזונה ודימוי גוף ) . ספר זה הוא סיכום של עבודה מתמשכת רבת שנים עם מטופלות / ים ובני משפחותיהם שהתמודדו עם ה"א . הבנת התשתית הרגשית והתרבותית להתפרצות ה"א לחיי הסובלים מהן והתשתית המשפחתית שהזינה או לא הצליחה לסייע להשתחרר מהן היא חלק חשוב בטיפול בה"א . מדובר ביחסי גומלין בין גורמים רבים ולא בגורם יחיד, והטיפול בה"א משקף את המורכבות הזאת . ה"א הן ערמומיות במהותן, ואין גישה טיפולית אחת המתאימה לכולן . ניתן לראותן כמטרה שנמצאת כל הזמן בתנועה, דבר המחייב את אנשי המקצוע מוריה גולן | רחל פוגל 14

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help